torsdag 16 maj 2013

Blåsta feminister


Det finns få saker som retar feminister så mycket som sensuell reklam riktad till heterosexuella män.

Klädmärket American Apparel har vunnit en jackpot när de fått uppmärksamhet genom anmälningar för sexism. Reklamombudsmannen kan emellertid inte göra så mycket eftersom anmälningarna gäller en domän registrerad i USA. Dubbel jackpot.

De får alltså gratis uppmärksamhet och till och med jag, helt ointresserad av kläder, tittar in på deras sajt. Detta är noggrant orkestrerat. All publicitet är god publicitet - särskilt som många tycker att feministerna överdriver i sina reaktioner över "sexism" och "kvinnoförnedring" i snart sagt varje underklädesannons.

Det ska sägas att flera av bilderna är mer än bara sensuella, de är sexuella. Och reaktionerna är många. "Fruktansvärt. Fullständigt fruktansvärt" kommenterar en på feministbloggen En blommig tekopp. "Patriarkatet ska krossas!" skriver en annan. "Man tappar ju nästan hoppet", tycker en tredje.

På American Apparels hemsida kan snabbt konstateras att det mesta är långtifrån så vågat som i reklamkampanjen. Alltså: en tydlig strategi. Och vilket "hopp" är det som tappas av ett enskilt klädföretags val att utmåla kvinnor och män i sin kampanj? Allt är inte strukturer!

Det finns hos rättvisefeminister en tendens att röra upp himmel och jord över enskilda incidenter, som en reklamkampanj eller en annons (för att inte tala om alla friande våldtäktsdomar som är en ständig källa till upprördhet från feministiskt håll, oavsett hur välmotiverade de är).

Sexistiskt eller inte - jag tycker att vi bör ge American Apparel cred för en sak: de retuscherar inte sönder sina modeller. Kvinnorna ser inte ut som Barbiedockor (gör man det får man nämligen tyska feminister på sig). De utstrålar snarare sexuell frigjordhet än något annat.

Genom att uppmärksamma American Apparel och anmäla dem till RO har företaget fått massor av uppmärksamhet, helt gratis. Om det nu är patriarkatet som ska stoppas vet jag inte om detta var rätt strategi. Alternativt behöver vissa kanske bara något att bli upprörda över med jämna mellanrum.

4 kommentarer:

Micke sa...

jag har inga större problem med reklam som använder kvinnor som objekt istället fört produkten om den skit dom säljer inte räcker som argument men jag skulle gärna se mycket reklam överallt med feta (alternativt anorektiska) nakna män överallt i ett antal år så att alla för möjlighet att hysa insikt om frågans djupaste natur.

Anonym sa...

Micke har i under många år gått igenom en ansenlig mängd bilder på feta, nakna män så ingen kan anklaga honom för att sakna insikt om frågans djupaste natur.

Vackra kvinnor föredras när män (och kvinnor) väljer livspartner. Föredrar kvinnor feta män?

Din logik haltar Micke...

NoBlog sa...



Vi vet att din begåvning inte räcker för att du ska förstå vad som avhandlas i sak.

Anonym sa...

Micke (här under annat alias) om du inte kan läsa ordentligt så ta en svenska-kurs.

Svar i sak, igen:

Vackra kvinnor föredras när män (och kvinnor) väljer livspartner. Föredrar kvinnor (i gemen) feta män?

-Blir det då logiskt att försöka sälja något genom att skylta med nakna feta män? Inte i min värld, men jag förstår hur tanken uppkom i virrvarret i mickehjärnan.