tisdag 27 november 2012

Det sociala censurnätverket

Facebook är både fantastiskt - och skrämmande.

Det sociala nätverket är ett utmärkt sätt att hålla kontakt med (och ha koll på) vänner och bekanta. Jag har dock tidigare kritiserat Facebook för att ha blivit ett forum för narcissistiska utsvävningar, något jag personligen har lite svårt för. Själv använder jag mest Facebook för att kontakta människor och posta blogglänkar och trams.

Inget av det vi lägger upp på Facebook ägs av oss själva. Vi är helt och hållet i Facebooks våld. Och med 800 miljoner användare har det sociala nätverket växt till en mäktig aktör. Alla företag finns där och allt fler sajter kräver Facebookinloggning för att du ska kunna kommentera eller ta del av deras tjänster.

Facebook har regler för vad som får publiceras och inte. Jag får erkänna att jag själv har avstått från att publicera vissa saker av rädsla för att det bryter mot reglerna. Ty när Facebook utan förvarning raderar en bild på någon som sitter i ett badkar (utan att visa några intimare kroppsdelar) blir det tydligt hur rigid censuren är. Det är många som har fått sina konton spärrade efter att ha lagt upp bilder som enligt Facebook bryter mot användaravtalet.  

Är det då detta ett problem? Vi väljer väl själva om vi vill vara med? Jo, så klart. Men censuren påminner faktiskt en del om den censur som den kinesiska regimen bedriver på nätet och Weibo (Kinas svar på Twitter). Den är förstås i första hand politisk, men är lika hård mot material som anses stötande och omoraliskt.  

Även i Kina går det utmärkt att blogga, twittra och skriva artiklar så länge du håller dig till "användarreglerna". Yttrandefrihet är bara en illusion om den begränsas på detta sätt.  

Problemet är att användarrreglerna kan ändras när som helst, hur som helst. Härom året ändrade Google sina regler och vi som användare fick godkänna dem. Hur många läste igenom dem noggrant och funderade länge innan de klicka på "godkänn"? Som användare har man inte mycket till val eftersom Facebook och Google är så enormt stora. Ska du skrota din Gmail och ditt YouTubekonto bara så där? Vad är alternativet?  

Det finns ingen garanti för att Facebook i framtiden inte kommer att börja peta i vad vi skriver och tillrättavisa oss när vi skriver om politiskt känsliga saker. Allt som behövs är ju faktiskt bara en liten ändring i användarreglerna. Och att du klickar på "godkänn".  

Läs även:
Livet i skyltfönster

1 kommentar:

Stefan Johansson "Deltapower" sa...

Jag håller med dig till fullo i dina tankar om facebook, det är ju inte populärt att skriva om sanningen i många ämnen eller när trådskaparen leker envåldshärskare, när det övergår deras förstånd i det aktuellla ämnet, då blir man kallad för att man har i deras ögon " narcissistiska utsvävningar" och det gör mig ledsen att dom inte ser längre än nästan räcker, utan att dom vräker ur sig plumpa uttalanden som sårar en så mycket.

Tur att det finns fler än jag som försöker se det som är bra/positivt här i livet, och inte målar fan på väggen, jag har ju flertal sidor på internet där jag berättar den sanning som vi förnekas att få veta av myndigheterna, men jag har ju fått upp ögonen på många i samhället att allt är inte vad det ser ut att vara, samt att det men inte vet något om, det ifrågasätter man inte heller, utan allt går sin gilla gång, men då blir det ju inga förbättringar till det bättre heller.

Så det var trevligt att få läsa lite på din sida om vad du anser är sanningen,
men sanningen är inte konstant, den är relativ, allt beror på vem betraktaren är.

Jag lär nog titta in fler gånger hos dig och kommentera vad jag anser är sant.