Peugeot-Citroën blöder och tusentals får gå från fabrikerna. Opel har befunnit sig i nedförsbacke i över tio år men står nu på randen till undergång.
För den sistnämnda är läget inte helt olika Saabs. Mångmiljardförlusterna läggs på varandra. Opel har inte gjort en helårsvinst sedan 1999. Ägaren GM börjar få nog. Samtidigt är företagets produkter mer intressanta än någonsin.
Europa är en svag marknad för Opel och plågad av överkapacitet, men GM tillåter inte att den tyska biltillverkaren att konkurrera i USA eller ge sig in på den växande kinesiska marknaden eftersom den då skulle konkurrera med GM:s redan etablerade märken.
På självaste 150-årsdagen går Opel definitivt mot sitt slut. Detta sker när Opel faktiskt har byggt upp ett bra modellprogram, sannolikt det starkaste någonsin. Ser vi till utbudet står sig Opel bra mot konkurrenterna. De har gått från trista intetsägande tråkåk till intressanta och, faktiskt, rätt snyggt designade bilar som doftar framtid. Elbilen Ampera är ett sådant exempel. Men det är samtidigt svårt att förklara varför någon ska välja Opel framför Volkswagen, BMW, Toyota eller Skoda.
Problemet för Opel är att de ägs av GM, som i sin tur till en tredjedel ännu ägs av de amerikanska skattebetalarna. Förluster är inte vad de vill se i det krisläge den amerikanska ekonomin befinner sig i. Räkna med att tyska politiker och fack kommer att slåss för Opels överlevnad. Men fabriker kommer att stängas och eftersom alla kurvor pekar nedåt, och de räddningsvägar som skulle kunna finnas är stängda, är det svårt att se hur Opel långsiktigt ska överleva.
Paradoxalt nog kan det alltså bli så att Opel läggs ned just när de har lyckats skapa sin starkaste lineup någonsin. Det är lätt att se likheterna med Saab.
Ampera är Opels nya elbil. Den är ovanligt snygg för att vara en Opel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar