söndag 20 november 2011

Grisen is back

I vintras bloggade jag om skidåkaren Petter Northug som har för vana att håna sina konkurrenter när han äntrar upploppet i ledning och klyver mållinjen först. SVT:s Jonas Karlsson kallade Northug för "en gris" när han bromsade och väntade in konkurrenterna innan han slutligen klev över mållinjen i herrstafetten. Vilket säkert ytterligare stärkte norrmannen i sin övertygelse att det han gör är rätt och för sportens bästa.

I dag var det stafett igen, den första för säsongen. Det blev ett jättetråkigt lopp som slutade som vanligt i seger för Norge och Northug. Alla andra åkare beter sig som paralyserade i hans närhet, lite som när Mike Tyson under sin storhetstid gick upp mot livrädda motståndare som inte vågade följa någon egen strategi utan bara väntade på att bli utslagna.

Denna gång blev det inte ens någon riktig spurtuppgörelse. Northug kunde i lugn och ro ta sig i mål och passade då på att göra en ful gest, något han skämtade bort som en "en hyllning till noshörningen". Han vet förstås att detta genast skapar rubriker i både Sverige och Norge och att det polariserar.

Jag fortsätter att tycka att Northug är en fantastisk skidåkare och en usel sportpersonlighet. Att håna sina konkurrenter är inte att "bjuda på sig själv". Då är det desto roligare att se Marit Bjørgen, som är fantastisk på alla sätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

herregud for en dårlig svenskevits du er.Kongen av skisport heter nordtug.

Anonym sa...

Litt morsomheter bør vel aksepteres, selv om jeg er enig i at han går litt over streken fra tid til annen. Men alt har en slutt, snart er det andre som melder seg på og Northug vil få bank (- antaglig av en svenske. Tross alt en liten idrett dette her.

Anonym sa...

Jag tror Northug har haft en svår uppväxt utan några vänner...

Norges stöddighet när det gäller skidor (som dom emellanåt kan kosta på sig) är nog också en kompensation för att man får stryk i så mycket annat - fotboll, hockey, det mesta, oftast... lillebrorskomplex brukar det kallas för...

Men icke förty, jag älskar Norge! Har många vänner i Norge och trivs alltid bra när jag är där. Nordens vackraste land oxo. Fast Stockholm slår Oslo, givetvis!

Hans Li Engnell sa...

Ja, herregud, jag har inget emot Norge eller norrmän generellt. Verkligen inte. Det är inget land jag jag skulle vilja bo i, men det är fantsatiskt vackert och trevligt att besöka.

Northug är väl skidvärldens Zlatan, helt enkelt. Jag har svårt för dem båda.