Det har varit en sanslös bergochdalbana. Trots att likvidatorer redan påbörjat sitt arbete med att avveckla Saab får bilföretaget slutligen en ny ägare. Den lilla sportbilstillverkaren Spyker Cars köper Saab för en okänd summa pengar, rimligen handlar det om mer än de 450 miljoner dollar som GM publikt satt som minimibelopp.
Hur man än vänder och vrider på detta, är försäljningen av Saab en stor principiell seger för regeringen. Maud Olofsson och Jöran Hägglund har agerat professionellt och inte fallit för populistiska utspel från oppositionen. Regeringens agerande har varit konsekvent från början till slut. Först en privat intressent med en trovärdig affärsplan. Sedan en tydlig finansiär. Därefter lånegarantier. De har konsekvent hävdat att den svenska staten inte ska äga bilföretag. Samtidigt har den rödgröna oppositionen med Mona Sahlin i spetsen gjort allt för att skylla Saabs öde på den svenska regeringen. Den har agerat korttänkt, populistiskt och oprofessionellt. Det är ett beteende som borde avskräcka.
Jag förhåller mig skeptisk den här affären vad Saabs möjligheter att bli ett lönsamt företag beträffar. Spyker Cars är ett litet och föga lönsamt sportbilsföretag. Saab kommer med all sannolikhet att bli ett nischat lyxbilsmärke, intressant för ett litet fåtal. Men för de anställda i Trollhättan är detta, åtminstone på kort sikt, ett glädjebesked. Och den svenska regeringen slipper nu diskutera fordonsindustrin med arga arbetare och populistiska vänsterpolitiker under valrörelsen.
Jag gissar att en och annan inom det rödgröna lägret sitter och surar över en missad "möjlighet" just nu...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar