torsdag 10 november 2016

Nämen, det kom snö igen!


Det är fyra år sedan det hände sist: snökaos i hufvudstaden. Den gången kollapsade kollektivtrafiken och jag fick pulsa till jobbet, något som den som bor lite längre bort förstås inte kan. Det tog flera dagar att komma ikapp med snöröjningen.

I går slog snön till igen och Stockholm lamslogs. Folk fastnade i sina bilar i timmar. Busstrafiken ställdes in. Tunnelbanan drogs med stora förseningar men fungerade hyggligt mot slutet av dagen. Skillnaden mot då är att vi har ett rödgrönrosa styre som har infört något som kallas "jämställd snöröjning".

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) påtalade då styrkan i denna feministiska snöröjningsrevolution (Sveriges Radio, januari 2015):
Vilka blir lidande?
– Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå, säger Daniel Helldén. (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
Jämställd snöröjning införs i Stockholm till nästa säsong.
Knappt två år senare är det oklart vilka vinsterna har blivit. Då låter det nämligen så här från samme Helldén (Sveriges Radio, 9 november 2016):
– Jag beklagar att stockholmarna inte kommit fram till skolor och arbeten som de borde. Vi bör klara det här bättre än vad jag ser att man gjort, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till TT.
Det ska också noteras vilka som drabbas värst i biltrafiken när det kommer riktigt mycket snö. Det är inte främst de starka bensinslukarna utan de små svaga elbilarna. Jag såg ett antal sådana sitta fast på små snökanter under gårdagen.

Miljöpartiets politik visar sig som vanligt vara allt annat än hållbar och långsiktig.

13 kommentarer:

PerH sa...

Helt kort.
Kan ju vara som så att snöröjningen är ett särintresse likt försvaret och därför prioriterats ned.

Anonym sa...

Går det bussar också på bilvägarna? Då kommer ju inte de heller fram när vi inte snöröjer bilvägarna. Tänkte inte på det! Men vi kom ju i alla fall fram till busshållplatsen!
Bo Adolfsson, f d snöröjare i Mölndal, som slapp genustänket när jag planerade snöröjningen

Gurra G sa...

Även på Söder, MP-tätast i landet, så noterade jag i morse att vägarna var plogade men trottoarerna fortfarande täckta med packad snö och is, så jag vet inte hur det faktiskt fungerar i praktiken. Den mesta snöröjning som gjorts på trottoarerna såg också ut att vara gjord på initiativ av näringsidkare och boende, inte av kommunen.

Anonym sa...

Igår var varken bil-, cykel- eller gångvägar plogade. Det kallas för "obefintlig snöröjning".

Utlandssvensk sa...


Här kan jag erbjuda ett perspektiv från ett annat land med mycket snö!

I Schweiz kommer det ofta rent hysteriska mängder snö, vilket inte borde förvåna någon som har varit i Alperna. 20-30 cm är vanligt där jag bor och en halvmeter på en dag blir det minst några gånger om året. Att det snöar i flera dar i sträck och kommer upp över en meter på 3-7 dagar händer också regelbundet.

Men här är snöröjningen i princip perfekt. Alla vägar plogas TIDIGT på morgonen och sen fortsätter man flera gånger om dagen. Trottoarer plogas också tidigt med mindre maskiner. Sen under dagen kommer det en liten arme av folk som handskottar t.ex trappor. Vidare kommer det lastbilar och grävmaskiner som fraktar bort alla vallar och dumpar dem i sjöarna.

Så funkar det, varje dag hela tiden. Och allt detta är skattefinansierat, men likväl är skatterna här nästan obefintliga om man jämför med Sverige.

Slutligen vill jag minnas att snöröjningen i Stockholm när jag växte upp på 70-talet var lika bra som den nu är i Schweiz. Men det gällde ju även skolan, sjukvården, polisen, etc, etc....................

Unknown sa...

Nu skall vi inte ställa grupp mot grupp. Det kan ju inte vara så att elefanten i rummet har gjort att det varken finns pengar till tågunderhåll eller snöröjning. Se bara hur galant Stockholms stad har läst problemet med bostäder åt alla(nyanlända).

Anonym sa...

Ja men det ska ju inte snöa mer det har ju mp, ipcc, smhi och andra miljötalibaner sagt under lång tid så varför ska vi ha reservresurser för snöröjning?

Anonym sa...

Det har tydligen varit problem med SL:s pendeltåg också. Förr fanns det banvakter längs med järnvägar. Deras uppgift var bland annat att hålla uppsikt över rälsen och avlägsna hinder (nedfallna träd) och sköta snöröjningen. När en vårflod har underminerat rälsen är det också banvakten som slår larm om det. Och så vidare. Banvakterna har förstås rationaliserats bort. Det skulle ju vara för dyrt att ha sådana anställda.

Och då slår det mig helt plötsligt. Kan det vara så att vi i dag har tiotusentals och kanske hundratusentals människor som är som klippta och skurna för att arbeta som banvakter? Som inte har någon nämnvärd utbildning, men som har ögon att se med och händer att arbeta med? Lönen blir blygsam, men i gengäld får de bo gratis i en banvaktstuga invid järnvägen. Vips löses stor del av arbetslösheten samtidigt som järnvägarna kommer att fungera bättre. Och de som inte behövs och inte känner sig behövda kommer härigenom att bli en del av det svenska samhället. Varifrån ska pengarna tas? Ja, dessa människor försörjs ju i dag med allmänna medel och kollektivtrafiken drivs med allmänna medel. Således flyttar man bara bidragspengar till kollektivtrafikens lönekontor.

Anonym sa...

Den feministiska snöröjningen är nog lokalt lika farlig för Ståckhåålms gröna vänster som Trump är det globalt.Till och med Aftonblaskan har dissat idiotin på ledarplats i dag.Det är uppenbart att det inte är så djävla kul att vara vänster i snödrivorna.Vinter är ju dessutom ett återkommande problem, vilket i och för sig det mesta är för Mp, så någon slags plan hade kanske varit på sin plats förutom den rent ideologiska?

@Tomten

Anonym sa...

Igår var det på morgonen knappt någon snöröjning, idag är det bättre men långt ifrån bra. Snöröjningen är mindre omfattande än den var för ca 15-20 år sedan och snöröjningen på 70-80 talet går inte att jämföra med, då funkade det även vid sådana här tillfällen.

Björn i Bromma sa...

Det funkade avsevärt mycket bättre på 1960-talet, då var det dessutom rejäla vintrar med mycket snö snudd på varje år. Men då stod Vägverket och Sthlms Gatukontor för snöröjning, till ett totalt skattetryck om ca 25-30 procent.
Say no more.

Anonym sa...

Alla vet vad som prioriteras i Sverige och vad pengarna går till.

Punkt.

Anonym sa...

Snö? Vithetsnormen måste bekämpas. Har mp å fi missat det?
/Per Skrylle