Så slog vintern till igen. Och precis som varje år har det blivit kaos i trafiken. Snörörjningen hinner inte med. Bilar blir stående eller tar sig inte fram. Och kollektivtrafiken kollapsar.
Själv gick jag till jobbet i dag. Tunnelbanan är opålitlig. Gröna linjen står still. Pendeltågstrafiken likaså. En snabb titt på SL.se visar att i stort sett ingenting fungerar.
Varför måste det vara så här varje år? I flera dagar har vi vetat hur mycket snö som väntade natten mot onsdag. Om det är en resursfråga kanske Stockholms stad borde satsa några extra miljoner på snöröjning. Det finns gott om säsongsarbetare som mer än gärna jobbar övertid.
Härom kvällen blev vi varse hur sårbart samhället är när strömmen går. Över 80 000 Fortumkunder, mig själv inkluderad, blev strömlösa. Tyvärr är det moderna samhället lika sårbart för snöfall. Och det är inte ens kallt.
2 kommentarer:
Så var det inte för 30 år sedan.
Konstigt att bättre är sämre.
Mja, lite klargöranden.
Busstrafikens stora problem heter Allround-däck, däck för grova för sommaren och för blanka för vintern. Hade man dubb-däck på vintern så skulle problemen vara klart mindre.
För spårtrafiken är problemen växlarna, de fylls med snö och automatiska system är inte tillräckliga. Inte tillräckligt med värme.
Varför har man de två ovanstående problemen? Av "miljöskäl". Bra värme i växlar anses vara slöseri och det här med dubbdäcken behöver jag väl inte gå in på. Den "globala uppvärmningen" skulle ju fixa alltihop, dessutom. Förlåt om jag hatar miljöpartiet.
"Det är inte ens kallt". Det hänger ihop med klimatet, på sommaren är det kallt och lågtryck när det regnar, på vintern är det varmt (relativt sett) och högtryck när det snöar. Undantag finns, men i stort sett. Blir det kallt nu, men all snö....då blir det nya fina problem.
Skicka en kommentar