Frihetliga perspektiv på aktuella händelser med fokus på rättssäkerhet, kroppslig autonomi - och lite Kina (从个人视角解读法治,时事,自由主义与中国事件)
torsdag 6 december 2007
Rykte: Sega gör comeback
Detta är ett svajigt rykte eller snarast en from förhoppning/våt dröm, men för alla gamla Sega-spelare som får nostalgikänslor upp över öronen så fort vi ser en bild av en gammal Sega-konsol är det ändå värt att sprida.
Sega har nämligen gjort en ny ansökan för att skydda varumärket Dreamcast (Segas sista konsol). Detta har genast satt igång en ryktesspridning om att företaget förbereder en comeback i konsolbranschen med en ny maskin, en "Dreamcast 2". Ansökan handlar om följande:
"Home video game machines; player-operated electronic controllers for electronic video game machines; video game interactive controller, namely, hand held pads, and floor pads or mats; joysticks for video games; computer cursor control devices, namely, computer mouse; flash memory cards; video game software, computer game programs".
Eftersom det aldrig fanns någon originalmatta till formatet skulle det kunna indikera att det är framtida tillbehör och inte gårdagens som åsyftas. Eller så försöker Sega bara skydda sitt varumärke, trots att Dreamcast har varit ett dött format sedan 2001.
Kampen mot Sonys PlayStation 2 tvingade Sega att fatta det chockartade beslutet att helt dra sig ur konsolbranchen. Företaget kunde inte matcha den japanska elektronikbjässen ekonomiskt när det behövdes (något som Microsoft föga förvånande hade lättare att klara när det blåste snålt för Xbox 2002). Att utveckla Dreamcast kostade runt fyra miljarder. 1998. Vad det kostar att utveckla, tillverka och marknadsföra en spelkonsol nästan tio år senare vågar jag inte ens tänka på men det är något som Sega rimligen aldrig skulle ha råd med.
Sega är i dag anonyma tredjepartsutvecklare, men saknas i spelbranschen på mer än ett sätt. Företaget var modigt, gick ofta före och testade nya saker (och fick inte sällan ta smällen eftersom konkurrenterna bevakade och lärde av Segas misstag). Sega var först med den analoga kontrollen, som i dag är standard. De var först med CD-formatet. De har stått för några av historiens bästa och mest innovativa spel. Det är symptomatiskt för Sega att den analoga kontrollen kom till Saturn (en maskin som helt trasades sönder av PlayStation försäljningsmässigt), att CD-formatet introducerades på Mega-CD (ett tillbehör som kostade 5000 kronor och floppade fullständigt) och att historiens dyraste och mest våghalsiga spelproduktion, Shenmue, blev företagets tack och adjö från konsolbranschen. Shenmue räknas av många (undertecknad inkluderad) som spelhistoriens absoluta höjdpunkt.
Sega bidrog även till konkurrensen genom sin kaxiga attityd. Även om företaget lugnade ned sig lite med åren drog man sig inte för att håna konkurrenterna in i nederlagets stund. London smyckades med PlayStation-loggor med bäst före-datum när Dreamcast skulle lanseras. Och reklamaffischen överst i inlägget, som kom när Sony låg långt efter i produktionen av sin populära PlayStation 2, behöver inga kommentarer. I vissa fall var det faktiskt bättre förr.
Sagan om Dreamcast finns att se på YouTube.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Det var väl max ett år sedan som det som en blixt från klar himmel släpptes ett spel till Dreamcast. Det var inte många som förstod sig på det beslutet.
Skicka en kommentar