I och runt Stockholm klagas det alltid på buller. Ibland undrar jag hur människor egentligen vill ha det. Bor man i en med svenska mått mätt stor stad får man faktiskt räkna med att det väsnas. Det är bilar, människor, sirener och vägarbeten som alla kämpar om dina örons uppmärksamhet. Det är priset att betala för att bo mitt i smeten.
Swedbank stadion i Malmö slipper inte undan. Grannarna har klagat på att strålkastarna bländar och stör. Mätningar visar dock att det inte är så farligt. MFF Event, som driver arenan, hävdar att en solnedgång stör mer.
Ja, solnedgångar kan vara starka. Var finns solombudsmannen när man behöver honom?
Frihetliga perspektiv på aktuella händelser med fokus på rättssäkerhet, kroppslig autonomi - och lite Kina (从个人视角解读法治,时事,自由主义与中国事件)
Visar inlägg med etikett städer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett städer. Visa alla inlägg
lördag 20 augusti 2011
fredag 24 juni 2011
Same same but different
Tunnelbanan har jag bloggat om tidigare år. Den är billig (två kronor enkel resa), väl utbyggd (flera nya tunnelbanelinjer har tillkommit de senaste åren och fler stationer väntas) och bekväm (AC, jättetydlig skyltning både på stationer och i t-banevagnar) och ren (tänk bort SL:s kisslukt, klotter och trasiga säten). Men den tar likafullt tid eftersom man kan tvingas till tre, fyra byten emellanåt. I rusningstid är det dessutom otroligt tajt. Taxi är alltid ett alternativ, men i rusningstrafik får man räkna med att mest sitta i bilköer och rulla tummarna.
Kinas Kommunistiska Parti, KKP, firar 90 år i år. Det märks förstås både på TV, med inslag om partiets fantastiska bedrifter, och på stan i form av jättelika reklamplakat och banderoller. Inte ens i tunnelbanan undgår man partiets älskvärdhet. Även säkerhetsläget har skärpts. Skillnaden är särskilt stor om man jämför med när jag först var här 2005. Då kunde man strosa tämligen fritt på Himmelska fridens torg. Nu har det slagits en järnring kring torget och oavsett vilket håll du kommer ifrån måste du gå igenom en säkerhetskontroll. Dessa säkerhetskontroller finns nu vid tunnelbanestationer och turistmål (även om noggrannheten varierar).
Så. Det är främst sällskapet och maten som gör Běijīng till en trevlig upplevelse denna gång. Och så är det förstås alltid trevligt att få höra lite Běijīngdialekt och fylla på garderoben.
Etiketter:
Kina,
mänskliga rättigheter,
resor,
städer
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)