Frihetliga perspektiv på aktuella händelser med fokus på rättssäkerhet, kroppslig autonomi - och lite Kina (从个人视角解读法治,时事,自由主义与中国事件)
fredag 17 januari 2014
Den extrema feminismen polariserar
Det har gått nio år sedan Evin Rubars dokumentär Könskriget sändes i SVT. Filmen kom att beskyllas för feminismens upplevda backlash. Plötsligt var det inte lika populärt att titulera sig feminist längre. Och det var denna films fel. Evin Rubar hamnade i en veritabel tornado av kritik.
Bara något år tidigare hade ju självaste Göran Persson, knappast känd som en feministisk förgrundsgestalt, kommit ut som feminist. Efter Könskriget, där företrädare för landets kvinno- och tjejjourer kallade män för djur, beskrev många feminister med bitterhet hur de plötsligt stämplades som extremister.
Men mycket av den svenska feminismen är extrem. Den stämplar vetenskaplighet som något manligt och därmed icke önskvärt. Och den förstår inte hur någon kan reagera med upprördhet mot Kvinnolobbyns kampanj Klippa kuken, att SCUM-manifestet sätts upp som teater eller att män som grupp ständigt skuldbeläggs och misstänkliggörs. Att radikalfeministers övertramp till slut möts av en motreaktion borde inte förvåna någon.
Men denna sorts feminism lever och frodas i allra högsta grad. Sex av riksdagens åtta riksdagspartier är feministiska. Ungliberaler i LUF och MUF stöttar helhjärtat den av feminister skapade sexköpslagen. Inget riksdagsparti vill avskaffa den. Regeringens nya jämställdhetsminister tror fullt ut på teorin om könsmaktsordningen, och det politiska samtalet handlar ideligen om hur politiken ska förmå människor att bli mer jämställda enligt feministiska normer.
Har då den svenska feminismen spårat ur? Frågan ställs i Belinda Olssons miniserie i SVT, och debatterades i gårdagens Debatt efter att det första avsnittet visats.
Bara att frågan ställs upprör somliga. För dem är feminismen helig och får under inga omständigheter ifrågasättas. De tolkar motargument som påhopp och kvinnohat. Det var detta som Belinda Olsson, själv feminist, ville lyfta. Reaktionerna på programmet är egentligen svar nog på hennes fråga.
Det var ett tappert försök. Men de som inte har velat lyssna tidigare vill inte lyssna den här gången heller. Testuggande radikalfeminister är ett släkte som är svårt att nå med denna sorts reality checks. Självinsikten finns helt enkelt inte där.
De kommer fortsätta hävda det de alltid har hävdat, nämligen att feminism är sanning, att könsmaktsordningen är kunskap och att staten måste "hjälpa till på traven" i jämställdhetskampen. Det senare är en vacker omskrivning av tvång och förtryck, att medelst lagstiftning tvinga människor att leva enligt de feministiska teorierna. Det är kort sagt fråga om klassisk vänsterpolitik (vilket gör så kallade liberalers krälande för denna ideologi särskilt osmaklig).
Den som inte kallar sig feminist får ofta höra att feminism bara handlar om mäns och kvinnors lika rättigheter och skyldigheter. Så enkelt är det emellertid inte. Ty då vore alla feminister. Den feminism som dominerar debatten i Sverige är statsfeminismen, det vill säga den som vill att politiken reglerar våra liv, våra relationer och vår sexualitet. Dess framgång kommer ur smart paketering och nedtoning av det mer extrema innehållet.
Majoriteten svenskar är nämligen inte ett dugg intresserade av den bittra karamell i vackert omslagspapper som Gudrun Schymans extrema feminism är. Det var just därför som Evin Rubars dokumentär väckte så stor uppmärksamhet för snart ett decennium sedan. Svenska familjer ställer faktiskt inte ens upp på tvångsdelad föräldraförsäkring, vilket är en aning besvärande för de feminister som säger sig slåss för kvinnans bästa.
Jag tror att många är less på den polarisering som radikalfeministerna har skapat. Dels har den marginaliserat sansade feministiska röster, dels har den skapat ett slags motrörelse som å sin sida överdriver mannens utsatthet i det svenska samhället. Resultatet blir en högljudd debatt där ingen förstår den andre och där det enda som utvecklas är valet av invektiv.
Många, såväl män som kvinnor, har skäl att vara bittra och arga till följd av jobbiga händelser i livet. Men när man förklarar en våldtäkt med att Sverige är ett patriarkat, eller en förlorad vårdnadstvist med att mannen är rättslös, skapas en skev bild av verkligheten. Det är en dålig utgångspunkt för en givande debatt.
Läs även:
Farmor Gun, Linda Skugge, Jämställdhetsfeministerns blogg,
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
11 kommentarer:
Herregud. Några meter k-k skulle bota de heterosexuella feministiska kvinnorna från dom värsta vanföreställningarna. Detsamma gäller säkert de feministiska männen.
Kvar skulle bara vara feministiska lebbor, en försumbar grupp.
Men Hans, det är ju så här den politiska debatten förs inom så många områden i Sverige, du har exakt samma fenomen när du vill diskutera; narkotikapolitik, sexköpslagar, migrationspolitik etc.
Sverige har blivit vulgärvänster-romantikernas förlovade land.
Och TYVÄRR har många s.k. liberaler valt att göra dessa vulgär-politiker och våra propagandaministeriums anställdas (svenska "journalister") sällskap i deras skyttegravar.
Vi har ju en välkänd figur som brukar husera här och hos HAX, men som har sin hemvist i von Mises-forumet. Där han och andra utopister diskuterar ett samhälle som alla friska människor skulle anse outhärdligt.
Samtida svensk mediefeminism är verkligen en ytterkantsföreteelse, om man jämför med debatten i andra länder, den ter sig både anspråksfull, arrogant och gnällig. Dessutom med en illa dold strävan till någon slags feministisk social ingenjörskonst både i samhället och i språket.
Numera handlar det ofta om en karriärmaskin för enskilda krönikörer och tyckare, både redaktioner och enskilda tyckarprinsessor har insett att det finns guld och årslöner att gräva här. Hela prylen har föga att göra med någonting som kallades feminism före 1990. Parallellerna till 70-talets extrema bokstavsvänster (apk, kfml(r) etc) är tydliga måste man nog säga – men dagens feministsekter rör sig i mainstream och har mycket större inflytande på debatten och på konkret politik än maoisterna hade.
Feminismen borde kämpa för att ena istället för att splittra !
Herregud. Några meter k-k skulle bota de heterosexuella feministiska kvinnorna från dom värsta vanföreställningarna.
----------------------------
En smäll på käften skulle hålla dig från att uppmana till våldtäkt som politiskt påtryckningsmedel.
Efter att ha läst en del radikalfeministiska bloggar på nätet känns svensk feminism bara lite lagom unken i jämförelse.
Här tror jag inte så mycket att feminismen i sig är problemet, utan det svenska konsensustänket.
Micke, fem centimeter avklippt k-k kanske skulle få dig på andra tankar om de mest extrema varianterna av feminism? Skillnaden är ungefär så stor som mellan socialism och nationalsocialism.
Jag är inte samma Anonym som 22:42 däruppe och även om jag inte gillar den kommentaren nåt särskilt tror jag vi känner samma frustration och vanmakt över genusdårarnas framfart i svensk politik. Det är lite grann av samma syndrom som fick Tomas Qvick bakom galler i så många år. En religiös rörelse som inte får ifrågasättas.
Nu har genusdårarna gastat på Medborgarplatsen om en "samtyckeslag". Problemet här verkar inte vara att samtycke måste finnas, det är jag helt med på, utan hur det skall bevisas efteråt, när t ex den ena parten kan ha ändrat sig.
Sedan kan man ju fråga hur detta rimmar med sexköpslagen. Ett mer väldokumenterat samtycke än kontant betalning kan man knappast begära...
De flesta män som kallar sig feminister har redan offrat några cm k-k.
Det är rätt att lagen skyddar individer mot våld.
En religiös rörelse som inte får ifrågasättas.
---------------------
Och den rörelse som som anser att det är synd om män är inte rteligös?
Nej, den är inte religiös och den ifrågasätts ständigt och med allra största eftertryck. Så nu vet du det!
Skicka en kommentar