Regeringen har beslutat att satsa tiotals miljarder på en väg förbi Stockholm. Den efterlängtade Förbifart Stockholm, som det har pratats om så länge, ska äntligen bli verklighet. Trafik som inte vill in i stan ska kunna köra runt i fortsättningen. Alla borde jubla. Men i stället möts regeringens planer med djup skepsis - och absurda motargument.
Att Miljöpartiet och Vänsterpartiet skulle vara negativa var väntat. De brukar vara motståndare till att bygga något konstruktivt, så länge det inte handlar om slösaktiga kulturinvesteringar. Naturskyddsföreningen gör bara sitt jobb när de gnäller. Men även andra framför motargument för miljöns skull.
Kajsa Ekis Ekman hävdar att regeringen inte har lyssnat på dem som sagt nej. "Kör över gräsrötterna bara!" Vilka gräsrötter? Om regeringen ska lyssna på miljögrupper och hembygdsföreningar, kommer det aldrig någonsin att byggas någonting i det här landet. Det är svårt nog att ens bygga en galleria i Stockholms innerstad utan att det blir massprotester i form av röda lakan. Förbifart Stockholm behövs och borde ha byggts för länge sedan. Trafiksituationen i Stockholm är inte bra.
Och så var det det här med utsläppen. Jag bor mitt inne i Stockholm vid stans näst smutsigaste gata. Jag skulle därför personligen uppskatta minskad biltrafik. Samtidigt vet jag att det, precis som miljöminister Andreas Carlgren torrt konstaterade i TV, faktiskt är bilarna och inte vägarna som släpper ut avgaser. Att bygga en väg betyder därför inte automatiskt större utsläpp. Och om man vill minska utsläppen i Stockholms innerstad, vilket både Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill, är det faktiskt en rätt vettig idé att se till att människor inte behöver köra genom staden när deras destination egentligen är någon annan.
Vägar byggs för bilar och i framtiden kommer vi förmodligen att ha andra bränslen än dagens. Även miljöalarmister bör därför välkomna nya vägar. De kommer nämligen även att trafikeras av framtidens miljövänliga bilar. Annars är det faktiskt själva bilen de är motståndare till.
Förbifart Stockholm väntas inte vara klar förrän 2020 - om den nu alls hinner börja byggas. Under tiden bör regeringen även titta på järnvägssituationen i landet. Sverige behöver få en omfattande modernisering av järnvägsnätet. Förberedelser för riktiga snabbtåg bör därför göras så snart det är möjligt.
1 kommentar:
Nu är det bara så att till och Vägverket räknar med att utsläppen kommer att öka med Förbifart Stockholm, se själv!
http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Forbifart-Stockholm/Fragor-och-svar/Klimat/
Som du kan läsa räknar VV att utsläppen kommer att öka med 56 000 ton koldioxid, plus driften 2 400 ton koldioxid!
Skicka en kommentar