Fackförbundet Kommunal har hyrt ut sin krog för så kallade "porrfester". Därutöver har cheferna åkt på lyxresor. Jag kunde knappast bry mig mindre om vad Kommunal gör med sina medlemmars pengar. Jag är inte medlem. Porr och striptease är dessutom kul och underhållande.
Däremot reagerade jag på hyckleriet i Kommunals kassör Anders Bergströms uttalande om porrstjärnan Puma Swede (lättklädd kvinna) och deltagaren Tony Irving (nakendansande man). Det är tydligen skillnad på naket och naket – kvinnor är alltid offer medan det inte är så noga med män.
Bergström ger uttryck för en syn som är vanlig i Sverige och som bygger på en feministisk maktanalys. Kvinnor inom sexbranschen utmålas som viljelösa offer, männen i samma bransch talas det aldrig om.
Med denna logik är det helt OK med föreställningar som Ladies Night medan en motsvarighet för män skulle utpekas som sexistisk. Sverige är inte bara inskränkt – det är även fullproppat med dubbelmoral i alla tänkbara skrymslen och vrår.
Puma Swede ett offer? Hon är så mycket självständig kvinna man kan bli. Skapar sitt företag och styr precis hur hon ska göra filmerna. Hon har mer integritet, skaparkraft och gåpåmod än de där gnällfeministerna bra kan drömma om där de pysslar med något skattefinansierat genusprojekt om kissbyxor.
SvaraRaderaVad menar Engnell med en syn som "är vanlig i Sverige"?
SvaraRaderaÄr det inte snarare en syn som är vanlig i det frikyrkopuritanska Stockholm, där man sällan ser längre än till förorterna?
http://journals.lub.lu.se/index.php/scandia/article/view/972
http://www.b.dk/relationer/vores-forbandet-dygtige-naboer
https://web.archive.org/web/20071024064707/http://www.maltelewan.com/blog/uploaded_images/svensk-kyrkogeografi2-777102.jpg
De tre viktigaste dragen som anses skilja regionernas kultur från den centralsvenska är: individualismen, kaos-acceptansen och livsglädjen/skrattet.
Kanske man inne i Stockholms innerstad eller i de mörka uppsvenska skogarna anser att denna debatt är saklig. Men som bosatt i Skåne/Danmark (Storköpenhamn) kan man bara konstatera hur frånvarande denna debatt är utanför den uppsvenska ankdammen - som för stockholmarna tycks utgöra hela världen - och att 08:orna är knäppa.
Hade detta kunnat hända i ett mindre centralistiskt Sverige, utan Karl XI:s enhetsverk vilken genom brutal etnisk rensning försvenskade Skåneland och Hans Engnells Jämtland?
Som t.ex. libertarianske tänkaren Hoppe skriver i sin berömda bok ”Democracy” i kapitlet om centralisering och secession:
”Consider a single household, or a village, as an independent territory, for
instance. Could a father do to his son, or a mayor to his village, what the
government of the Soviet Union did to its subjects (Ie., deny them any
right to private capital ownership) or what governments all across Western
Europe arid the U.S. do to their citizens (Ie., expropriate up to 50
percent of their productive output)? Obviously not. There would either
be an immediate revolt and the government would be overthrown, or
emigration to another nearby household or village would ensue.”
http://www.riosmauricio.com/wp-content/uploads/2013/04/Hoppe_Democracy_The_God_That_Failed.pdf
Är Engnell en libertarian eller en jämtländsk etatisk quisling?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Quisling
Är det inte snarare en syn som är vanlig i det frikyrkopuritanska Stockholm, där man sällan ser längre än till förorterna?
SvaraRaderaSå du tror att svenskar på landsbygden är mycket mer toleranta i dessa frågor?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=4855772
http://www.ltz.se/jamtland/are/eva-hellstrand-c-olyckligt