Från en oseriös affärsplan till en betydligt seriösare: Hondas nya modell av suven CR-V (fjärde generationen) är på gång. Och den ser rätt läcker ut.
Tyvärr är bakdelen misstänkt lik Volvo XC60. Här har Honda tänkt fel. Men fronten är absolut snygg. Automotorsport har provkört den.
Frågan är om det är en så dum idé att sälja gamla 9-3:an? Ju fler enheter man kan slå ut verktygs- och utvecklingskostnader på, desto billigare, så länge modellen går att sälja med vinst.
SvaraRadera11 år är ett ögonblick i sammanhanget. VW typ 1 var en 37 år gammal konstruktion när den slutade säljas i Sverige (ett av världens rikaste länder 1975) och 65 år när den sista bilen rullade av bandet.
Jag har svårt att se hur den ska kunna konkurrera med nya modeller från Mazda, Volvo, BMW, Audi och Skoda (för att nämna några). I Sverige kan den säkert sälja hyfsat, men det räcker ju inte för att komma upp i några större volymer. Konkurrensen är benhård i dag och flera större biltillverkare kämpar för sin överlevnad. Hur Nevs ska få ekonomi i sin affärsplan begriper jag inte. Det tror jag inte så många andra gör heller.
SvaraRadera