Efter Saabs konkurs, med tusentals arbetslösa som följd, kom nästa dråpslag. Läkemedelsbolaget AstraZeneca lägger ned en forskningsavdelning och 1 200 personer får gå. Denna gång är det Södertälje som drabbas. Men nedläggningen riskerar att drabba hela Sverige, i synnerhet om den är ett tecken på nedtrappad verksamhet i landet. AstraZeneca står för 80 procent av all svensk läkemedelsexport och fem procent av totalt exportvärde.
Kinesiska Youngman (Qīngnián, 青年) har som bekant länge varit intresserat av att köpa Saab Automobile. Saabs förre ägare General Motors, GM, satte stopp för alla affärer genom att vägra låta sina tekniklicenser ingå i en sådan affär, vilket betyder att Youngman i praktiken skulle köpa en biltillverkare utan bilar att tillgå. Kineserna har emellertid redan lagt ned så mycket pengar och arbetstid på affären att de inte vill ge upp chansen om att ta över Saab. Efter konkursen har Youngman sålunda återigen visar intresse och, sägs det, lagt ett bud på konkursboet värt runt tre miljarder kronor.
Vi har sett henne skymta förbi i många nyhetsinslag om Saabs kris, Rachel Pang (eller Páng Cǎipíng, 庞彩萍, som hon egentligen heter), VD i det kinesiska bilföretaget. Hon har nu åter kommit till Stockholm och på måndag ska budet offentliggöras. Men mycket tyder på att Youngmans ansträngningar är förgäves.
"Källor med insyn" hävdar att de amatörmässiga konkursförvaltarna inte alls vill sälja hela Saab utan i stället stycka upp företaget och sälja det styckevis. Fler intressenter finns. Turkiska Brightwell håller enligt egen uppgift på att förhandla med GM och förbereda ett bud på Saab. För turkarna skulle ett köp av Saab betyda att de tar igen decennier av teknikutveckling. Kanske skulle GM också vara villigt att släppa tekniklicenser till ett turkiskt företag som fokuserar på den europeiska marknaden och inte på Kina. Så tolkar åtminstone Brightwell själva förhandlingssituationen. Det återstår väl att se om det är en realistisk inställning.
Vi lär få vänja oss vid nedläggningar i Sverige framöver - och att kinesiska intressenter dyker upp med pengar i bakfickan. Saabs öde kunde regeringen inte göra så mycket åt givet utgångspunkten att svenska staten inte ska äga bilfabriker. Men frågan är hur den svenska regeringen reagerar på att läkemedelsutvecklingen börjar flytta utomlands. Har näringsministern tid för en kommentar, tro?
Barnen till den kommunistiska kinesiska partikadern köper Saab som nu kommer att vaggas under den kapitalistiska diktaturens paraply.
SvaraRaderaMarken skakar.
Here we go again, Micke...
SvaraRaderaDu kanske har invändningar om innehållet i inlägget och eftersom du är en så begåvad kille tycker jag att du ska reda ut i sak vad som är fel samt signera svaret
SvaraRaderaÄr det för mycket begärt av dig ?
Vad är då poängen med ditt inlägg? Det enda du gör är att kasta ironier, sarkasmer och guilt by association-vibbar omkring dig.
SvaraRaderaÅterigen kan du inte gå i svaromål i sak och därmed är det bara att avfärda dig som ett troll.
SvaraRaderaVilken sak? Du tillför ju inget i sak till blogginläggen. Hur ska vi exempelvis tolka "Barnen till den kommunistiska kinesiska partikadern köper Saab som nu kommer att vaggas under den kapitalistiska diktaturens paraply. Marken skakar."? Vad betyder det? Vad tillför det till bloggarens inlägg?
SvaraRaderaDet tydliggör att Saab kommer att ägas av människor som stulit sina tillgångar och skyddar dessa med total kapitalistisk diktatur.
SvaraRaderaFörstår att det är jobbbigt för dig att hantera.