Saab tog ett stort steg framåt i dag när överenskommelsen med Páng Dà och Youngman gick från avsiktsförklaring till slutgiltigt avtal. Det positiva är att de kinesiska företagen inte har låtit Saabs pågående pengakris påverka deras syn på affären. Att de väljer att skriva på avtalet samtidigt som Saabfabriken står stilla visar att de tror långsiktigt på samarbetet.
I planen ingår att tillsammans med Youngman utveckla tre helt nya bilmodeller i Sverige: större Saab 9-6X och 9-7 samt lilla 9-1. Saab har länge saknat en småbil som kan attrahera personer med mindre plånbok. 9-1 är således mycket välkommen. Men fortfarande återstår ett godkännande från kinesiska NDRC och det kommer tidigast till hösten. Innan dess ska dock Saab 9-5 SportCombi och suven 9-4X ut i höst och nya 9-3 nästa år.
Utöver avtalet har EIB godkänt försäljningen av fabriken vilket gör att det enda som återstår innan ytterligare 255 miljoner kommer in på Saabs konto är en nick från Riksgälden - vilken väntas vilken dag som helst. Därmed säkras den kortsiktiga finansieringen så pass att produktionen kan komma igång. Runt 10 000 bilar väntar på sina nya ägare.
Det är alldeles för tidigt att andas ut för Saab, men dagens händelser visar att företaget inte går att räkna ut än.
(Uppdaterad)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.