Medan krisen fortsätter för Saab och Victor Muller jagar nya investerare i Kina lanserar företaget nya suven 9-4X i USA. Den har kallats "ödesbilen", men det har å andra sidan de flesta bilar Saab lanserat. Företaget har ju i princip aldrig gått med vinst. Egentligen är det ett smärre mirakel att Saab fortfarande finns kvar.
Både svenska och amerikanska motorjournalister förefaller överlag väldigt positiva till den nya suven. Jag provsatt den på vårsalongen i Nacka i april. 9-4X överraskade mer positivt än både 9-5 Sedan och 9-5 SportCombi (som dock båda är gedigna bilar). Nackdelen är förstås priset (minst 400 000 kr) och det faktum att bilen drar (minst) 1,2 l/mil. När bensinen nosar på 15 kr/l är det inte så roligt. Och bilen kommer inte att rädda företaget. Saab hoppas kunna sälja runt 12 000 9-4X i år. Vilket förstås inte räcker på långa vägar för att ge någon ekonomisk trygghet.
Designen slår de flesta om inte alla suvar på marknaden. Designa bilar har Saab alltid kunnat. Att sälja dem har inte gått fullt lika bra. Och där står vi nu. Med en tom plånbok. Med en ordförande som hellre drömmer om en storslagen framtid än skapar förutsättningar för att företaget över huvud taget ska kunna uppleva en morgondag. Med kunder som flyr den osäkerhet som tycks fastklistrad vid Saabs varumärke. Och med en aldrig sinande ström av dåliga nyheter för tusentals anställda, återförsäljare och underleverantörer.
Oddsen för att Saab ska överleva har nog aldrig varit så höga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.