Vänsterpartiet vill ta bort spärrarna i Stockholms tunnelbana. Det sparar tid för resenärerna, tror de. Som om spärrarna fanns där för att vi går för snabbt i tunnelbanan. Spärrarna är inga väghinder!
De finns där för att människor annars struntar i att betala. De struntar i att betala även om det finns spärrar i de fall det går att klättra över dem. Därför har SL börjat installera spärrar som inte går att klättra över. Idén att var och en ska betala för den tjänst de använder är det sannolikt få rimliga människor som har något emot.
Förslaget är förstås ett led i visionen att kollektivtrafiken ska vara "gratis" (på samma sätt som förslaget att förbjuda vinst i friskolor är ett led i att få bort friskolorna hela och hållet eftersom ingen vill driva en verksamhet med förlust). "Gratis" betyder förstås att utgifterna läggs på skattsedeln i stället. Även vänsterpartisterna själva skulle behöva få lite spärrar installerade.
Problemet är att folk ändå lyckas ta sig förbi - hur mycket pengar man än lägger ner på att förhindra det. Jag rör mig inte ofta i tunnelbanan, men jag ser nästan varje gång nån som plankar. Allt SL gör är att slänga en massa pengar i sjön på att bygga ut spärrrarna + vad ordningsvakterna kostar att ha stående vid stationerna.
SvaraRaderaJag förespråkar inte, såsom Vänsterpartiet, att spärrarna helt skulle tas bort och kollektivtrafficken göras gratis; tunnelbanenätet skulle bli kraftigt överbelastat eftersom man inte samtidigt kan trycka in hur många tåg som helst i tunnlarna.
Däremot är jag övertygad om att en ganska ordentlig prissänking faktiskt skulle gynna dom själva. En massa människor som måste använda tunnelbanan till jobbet och som plankar för att de inte har råd med korten skulle börja köpa sl-kort igen. Det man sänkte på priset skulle man med råge få in i ökade intäkter.
Det som talar emot detta är att SL gjorde stora förluster under tiden när de rödgröna styrde och enhetstaxan med 20 kr infördes. I dag visar SL positiva resultat. Jag tycker också att det är svindyrt att resa med SL, men kostnaderna är sannolikt inte tagna ur luften utan satta för att täcka de faktiska kostnaderna och undvika att SL går med mångmiljonförlust. Att skita i att betala bara för att man inte har råd är en väldigt dålig ursäkt. Alliansen har sänkt skatten för alla normalinkomsttagare med runt 1 500 kronor i månaden. Ett månadskort hos SL kostar väl runt 600. Det är således en prioriteringsfråga.
SvaraRaderaFast det blir i alla fall utrymme för butlern.
SvaraRadera/B
@Hans: ok, du har en viss poäng. Men jag står delvis vid mitt resonemang. "Ordentlig prissänkning" vore kanske att ta i, men lite billigare borde det faktiskt kunna bli. Det skulle sannolikt locka ett flertal plankare att börja betala och alltså inte innbära nån förlust. jag tror nmäligen att de flesta vill göra rätt för sig. Jobbskatteavdraget till trots så har många svårt att få det att gå ihop.
SvaraRaderaNi nyliberaler gillar ju fria marknader där företag tävlar och priser pressas för att gynna kunderna. Vad vi har här är istället i princip en monopolsituation (det finns ju bara en tunnelbana). Nu menar jag inte att det vore möjligt att ha flera separata tunnelbanenät som ägs av olika företag, men om det var teoretiskt möjligt så tror jag inte en sån fri konkurensbetonad marknad skulle kunna komma undan med de överpriser som SL tar idag.