fredag 2 december 2016

Om ansvaret för migrationshaveriet



Mikael Sandström, tidigare statssekreterare i regeringen Reinfeldt, har skrivit en lång, ärlig och intressant artikel på Kvartal om orsakerna till det migrationspolitiska haveriet och vems ansvar det är.
Det är svårt att erkänna att man gjort fel, särskilt om konsekvenserna blivit allvarliga. För att kunna hantera dessa konsekvenser är det dock nödvändigt att jag och alla andra som haft ansvarspositioner i dåvarande regering, i nuvarande regering, i tidigare regeringar och i nuvarande och tidigare opposition, liksom opinionsbildare i media och intresseorganisationer, inser att det är vår skuld och vårt ansvar att migrationspolitiken havererat.
Tänk om Sandströms insikter hade varit spridda i Moderaterna 2010. Då hade Sverige kanske inte behövts förändras i grunden - i negativ riktning. Nu är det för sent. Vi kan inte backa bandet eller hitta strålande lösningar till problem som i många fall saknar en lösning.

Det som återstår för dagens och morgondagens politiker i både riksdag och kommunalstyrelser är valet mellan usla och dåliga åtgärder. Alla implementerade i panik.

Detta är Fredrik Reinfeldts arv.

47 kommentarer:

  1. På facebook gråter en av godhetsliberalerna över samma artikel. Det finns ingen gräns för hur många vi kan ta emot. Alla som vill ha begränsningar är i stort sett nazister.

    SvaraRadera
  2. Plötsligt poppar Sandström och Billström upp med sin kritik upp från ingenstans?
    Kinberg Batras artikel måste ha öppnat dammluckorna.Det bes till och med om ursäkt nu.
    Vem vet om det inte snart är Anders Borgs tur också?
    Somar el Naher sågar i varje fall M i blaskan och påstår att det inte lönar sig att härma SD.Det är ju iofs sant att S har längt kvar till fornstora dagar fast man härmat SD förstås.Men det är också möjligt att hon tänkte mest på Mp?
    Är det här den så kallade normaliseringen? Alla vill vara som SD utom ledarredaktionen på AB och Hanna Thomé (V)i Malmö?
    Ja, Annie Lööf vill inte heller vara som SD.Men hon vill ju å andra sidan inte vara som Alliansen heller?

    Så många frågor som vill ha svar.

    SvaraRadera

  3. "Vi kan inte backa bandet eller hitta strålande lösningar till problem som i många fall saknar en lösning."

    Men det kan vi faktiskt! Om vi nu accepterar att det var fel att ha den typ och omfattning av immigration som vi har haft, då är ju den helt uppenbara löningen att reversera detta. Både svenskar och migranter skulle ha mycket att vinna på generösa återvändarbidrag och det skulle fungera.

    Samtidigt är det uppenbarligen inte realistiskt så länge 7 klövern har över 50%. Debatten förs som om att det är en naturlag att de som har kommit ska stanna. Givet detta så stämmer det absolut att det inte finns några lösningar, det finns bara utfall. Det är faktiskt ganska uppenbart hur det kommer att gå, även om man kan debattera hastigheten.

    Jag lyssnade just på senaste DGS TV med Johan Westerholm. Han verkar ha landat i samma slutsats som "grönhögern". Han säger rätt ut att vi bör gå tillbaka 100 år i tiden och återskapa ett samhälle med tjänare! Min uppfattning är det där är helt fria fantasier och totalt omöjligt, men likväl är det anmärkningsvärt att en sosse kan sitta och argumentera för att återskapa just det som de kämpade emot! Det visar tydligt vilka makabra tankevurpor som uppkommer när den demografiska realiteten möter den sprattlande oviljan att acceptera att problemen går inte att lösa inom ramen för det befintliga systemet.

    Programmet var för övrig mycket sevärt, framförallt andra halvan där han förklarade hur klasskampstänkandet inom SSU har förflyttats till att bli en fråga om etnicitet samt att detta började redan med inflödet från gamla Jugoslavien. Från mitt perspektiv är detta uppenbara självklarheter och något som garanterat uppkommer i alla mångkulturella samhällen. Men många verkar vara ytterst förvånade över detta! Men om vi inte repatrierar kommer det, helt självklart, bara att bli värre. Klansamhället är den helt uppenbara framtiden.

    Länk om någon vill titta:

    https://www.youtube.com/watch?v=4DmvyBwxnPA

    Här finns också en längre debatt på DGS kring varför ett tjänarsamhälle inte kommer att fungera:

    https://detgodasamhallet.com/2016/03/21/dar-finns-jobben/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varför inte satsa på höga återvändarbidrag? Helst i kombination med att man måste ha ett arbete för att få tillgång till välfärd, att man måste ordna bostad själv och att all anhöriginvandring måste bekostas av migranten själv. Och varför inte åberopa flyktingkonventionen för de som sökt/fått asyl i enlighet med den? Då har man förbundit sig att följa lagar, upprätthålla den allmänna ordningen och hålla värdlandets kostnader på så låg nivå som möjligt! Ganska många skulle förlora sin flyktingstatus och det med rätta!
      Fortfarande vågar man inte stöta sig med de självutnämnda "goda".

      Radera
  4. Fredrik Reinfeldt kuppade igenom, på ett rent fascistiskt sätt, det som skulle bli de nya moderaterna arbetarpartiet.Inga kritiska röster tilläts och Reinfeldts ord blev lag.
    Som många maktgalna demagoger före honom misslyckades Reinfeldt när verkligheten och den grandiosa självbilden kolliderade.Skulden är enbart Reinfeldts och hans nya moderaters.
    Frågan är då var det ställer en Anna Kinberg Batra (nymoderat)? Så särskilt mycket har hon väl inte uträttat egentligen? Inte ens en ursäkt vad jag kan se?
    Och Löfven han sitter kvar i orubbat bo och pöser ihop med Bill och Bull.
    Tanken är nog att visa att riktiga moderater har varit emot hela tiden så SD är inte orginalet, utan bara en billig kopia, som aldrig hade blivit så stora om inte denne Reinfeldt...

    SvaraRadera
  5. DN är ute för att krossa en politisk vagel i ögat.Sara Skytteldal ska få betala för gammal ost.Bonniersmiljonerna ska garantera att Wolodarski ska kunna sno andras bilder utan motstånd.
    Det är inte utan att man funderar över om SD:s utkastade Anna Hagwall hade några poäng i varje fall?

    SvaraRadera

  6. Heidi Avellan : Mörkertal och SD-röster.

    http://www.sydsvenskan.se/2016-12-02/morkertal-och-sd-roster

    Artikeln ger grundförklaringen till de flesta av den senaste tidens utspel.

    SvaraRadera
  7. Ja varför inte satsa på höga återvändarbidrag?

    Detta finns redan. Visst skulle de kunna höjas, men sätt dig i migrantens sits: bo kvar i ett rikt välfärdsland med gratis utbildning och försörjning via kommunen om du inte arbetar eller få en säck med pengar och skickas tillbaka till ett riktigt dassigt land? För mig skulle valet inte vara så svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja naturligtvis måste möjligheten att leva här med full samhällsservice utan att bidra på någotvis försvinna. Då finns valet mellan att återvända med en säck med pengar eller stanna i armod liknande det romerna lever i idag. Tror inte att så många är lockade av det senare alternativet. Att genomföra detta skulle dock leda till en krisreaktion utan dess like hos "de goda".

      Radera
    2. Helt rätt. Om man kombinerar en hemvändarpeng på, säg 500 000 SEK, med stängda gränser så får vi fart på hemresorna. Låter det mycket? Detta motsvarar ca 4 års direkta kostnader i form av hyra och mat..Och då har vi inte ens börjat räkna på förhöjda sjukvårdskostnader och skenande kriminalitet samt den långsamma errosionen av vår tillit och kultur...

      Radera
  8. Hahaha opartiska SVT anställer ny programledare:
    Fredrik Reinfeldt
    Vi kan förvänta oss nya tuffa tag i partiledarduellerna framöver
    för AKB och Jimmie Å.Kanske ett inhopp i SVT:s nya storsatsning "Jag är muslim" hägrar?
    Mästarnas mästare och Idol är i varje fall uteslutna.Fången på fortet...ja kanske det ja?

    SvaraRadera
  9. @ Hans,

    "sätt dig i migrantens sits: bo kvar i ett rikt välfärdsland med gratis utbildning och försörjning via kommunen om du inte arbetar eller få en säck med pengar och skickas tillbaka till ett riktigt dassigt land?"

    Det är rimliga invändningar! Lösningen på detta är, enligt mig:

    1. Moroten måste självklart kombineras med piska. Det måste bli klart att om man inte accepterar sitt återvändarbidrag, upphör alla vanliga bidrag. För de flesta asylanter innebär detta då att bo på gatan.

    2. Som har påpekats här i tråden och som jag också har varit inne på flera gånger tidigare, finns det nästan inga i Sverige med verkliga asylskäl. Det är därför inga problem att säga upp PUT för nästan alla, om vi så önskar. Även medborgarskap kan dras in i många fall, eftersom de helt uppenbarligen har delats ut på falska grunder.

    3. Många av migranterna är troligen redan nu inte så pigga på att bo i Sverige. Det börjar bli rejält sunkigt och farligt och en del MENA länder framstår nog som ganska OK om man kan få med sig en hygglig peng att starta om med.

    4. Flera länder tillämpar lösningar med läger för de som ska utvisas men inte samarbetar. Även detta kan användas som en form av piska och är troligen bättre för den allmänna ordningen än att låta asylanterna bo på gatan eller i kåkstäder. Efter några månader i Norrlands inland lär samarbetsviljan öka påtagligt, gissar jag.

    En praktisk lösning är att börja med de som har kommit de senaste åren. Erbjud t.ex alla som kom från 2012 valet mellan en halv miljon per person om de återflyttar eller också blir det gatan eller läger. Jag tror att nästan alla skulle lämna. Kostnaden blir cirka 175 miljarder om alla nappar, vilket får sägas vara århundradets klipp! Bara att stänga Mig verket, vilket vi då kan göra, sparar in cirka 70 miljarder om året. Då löser vi ALLA akuta problem. Bostadsbristen är borta, kommunernas finanser kommer inte kollapsa, utbildade svenskar kommer inte att lämna landet, våld- och sexbrott kommer att falla dramatiskt, etc, etc. Sen kan vi i lugn och ro arbeta oss bakåt med de som kom tidigare.

    Självklart förutsätter detta även riktigt stängda gränser mot 3je världen, men detta är inte alls svårt eller dyrt om vi har viljan. Få länder i Europa har så extremt lättbevakade gränser som Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Och, som en rolig bieffekt, så får de fattiga länderna en kapitalinjektion..Kanske bygger hemvändarna hus, och vi får se en byggboom utan like..175 miljarder är inte flugskit i Somalia, Afganistan och Syrien..

      Radera
  10. När visste du att det skulle skita sig för moderaterna frågar du mig.Tack för en bra fråga ska du ha och jag har funderat länge nog på den.
    Du vet den där morgonen när Tofsen och lilla Beatrice sparkade igång med en disco-dans? Det var då jag verkligen visste att #nymo hade peakat och nu skulle det gå brant utför.Det var ju for fanden pinsammare än när Per Oscarsson klädde av sig till kallingarna med ena kulan dinglande i knävecket.Det var värre än när Schyffert juckade loss på komikerkollegan som en påtänd chihuahua-hane.
    Ett parti som triangulerar in sig mellan Per Oscarsson,Henrik Schyffert och John Travolta har fan i mig ingen själ!Då visste jag och därför skäms jag nu!

    SvaraRadera
  11. @ anonym 14:57

    "Ja varför inte satsa på höga återvändarbidrag? Helst i kombination med att man måste ha ett arbete för att få tillgång till välfärd, att man måste ordna bostad själv och att all anhöriginvandring måste bekostas av migranten själv."

    Ja, det blir nog tyvärr enda realistiska sättet, för landet är nog inte moget för polisiär repatriering...

    Men jag tycker att vi skall börja med att ta pengar till dessa återvändarbidrag från alla som stått upp och proklamerat att vi har råd och skall ta emot så många som möjligt!
    Först när deras pengar verkligen är slut får man tvingas ta från övriga invånare via skattemedel.

    Då blir det åtminstone så rättvist som det kan bli, så här i efterhand när den svåra situationen är redan har infunnit sig.

    Mvh
    Magnus Sjöström

    SvaraRadera
  12. Ett alternativ vore att hyra ett område, lika stort som Belgien, i Västsahara. Där skulle man kunna lämpa av motvilliga hemvändare.

    SvaraRadera
  13. Fredrik får språka lite hos Skavlan också.Det är viktigt att inte lämna honom ensam nu med vargarna.När Anders Lindberg nostalgiskt sitter och suktar efter Reinis förstår man.
    Så Jan Helin drar fram sin långa lans och checkhäftet direkt.

    SvaraRadera
  14. Visst är Sandströms artikel intressant. Men hur kan man lita på den person som medverkat till det oerhörda svek som Sveriges asylpolitik utgör?

    Han skriver tankeväckande om hur den ytligt humana asylpolitiken nu leder till djupt inhumana lösningar. Jag håller med honom där. Skulden är delvis att asylbeslut juridifierats på ett sätt som dels skapat beslut tillyxade utifrån precedensfall men utan förståelse för den enskildes situation. Men framför allt ligger skulden på de principen att vid tveksamhet besluta/döma till den sökandes fördel, i förening med den ofta omöjliga uppgiften att göra en pålitlig utredning när inte ens identiteten på den sökande är säker.

    Sandström skriver om svårigheten att bibehålla välfärdssamhället, oavsett om man försöker få de nyanlända anställningsbara genom utbildningsinsatser, lönesubventioner eller extremt låga löner. Han har rätt, tror jag; det går inte att kombinera omfattande livslång bidragsförsörjning av en mycket stor grupp med det samhälle vi är vana vid. Lösningen är, menar jag, de barackläger jag skissade på i min kommentar till föregående bloggpost "Ropen skala...". Självklart måste dessa läger kombineras med tvärstopp för all asyl- och anhöriginvandring (av personer utan egen försörjning) under flera år framöver.

    Min idé är ett slags populistsvar, enligt Sandströms terminologi, men genomförbart till rimliga kostnader, givet att stämningsläget bland svenskarna blir ändras i riktning mot ännu mer realism och restriktivitet.

    SvaraRadera
  15. Anonym 2 december 2016 16:08


    "Då visste jag och därför skäms jag nu!"

    Exakt så.Man har ju en karriär att tänka på också !

    SvaraRadera
  16. @ Magnus Sjöström,

    "Ja, det blir nog tyvärr enda realistiska sättet, för landet är nog inte moget för polisiär repatriering..."

    Ja, men förutom att vi inte är mogna, saknar vi helt förmågan. Sen anser just jag att det dessutom vore omoraliskt med tvångsavvisningar utan ersättningar. Skulden ligger på oss och vi bör betala.

    "Men jag tycker att vi skall börja med att ta pengar till dessa återvändarbidrag från alla som stått upp och proklamerat att vi har råd och skall ta emot så många som möjligt!
    Först när deras pengar verkligen är slut får man tvingas ta från övriga invånare via skattemedel."

    Det finns ett flertal grupper som man kunde beskatta. Fastighetsägare i starka M kommuner ser jag som ett uppenbart alternativ, där det finns mycket pengar som kan tas in ganska lätt. Detta vore ytterst rättvist på alla sätt. Något liknande kunde göras i Stockholms innerstad. Man kan kalla det en hyckleriskatt. 3-5% fastighetsskatt i alla starka M kommuner + Stockholms innerstad borde lätt fullfinansiera hela repatrieringen.

    Sen ska det självklart även utkrävas straffansvar av ledande politiker och även en del folk inom media.

    SvaraRadera
  17. Hej.

    Texten i Kvartal är väl läsvärd, men jag är av uppfattningen att de som administrerat och drivit fram Sveriges invandringspolitik sedan 1975 skall ställas inför valet mellan riksrätt och ståndrätt.

    Vem här hade ansett att det duger att komma efter en katastrof man med vett och vilje skapat med en lapp som säger 'Felåt, de vante meningen', hur välformulerad den än är?

    Gjort är gjort - en förlorad oskuld är borta och kan aldrig återfås. Återstår för Sandström att söka sig till det enda parti som är i närheten av att ha en plan för repatriering såväl som återskapande av Sverige.

    Sedan kan vi snacka om förlåtelse. Ta steget, Sandström. Gå med i Sverigedemokraterna öppet och offentligt, och förklara varför - annars väger dina ord lika litet som andra nya moderaters.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  18. @ anonym 16.34

    "Ett alternativ vore att hyra ett område, lika stort som Belgien, i Västsahara. Där skulle man kunna lämpa av motvilliga hemvändare."

    Visst, liknande lösningar finns redan och det är inga problem men kan däremot innebära en del kostnader. I praktiken är det enklaste att göra upp med någon MENA despot om att skicka folk dit mot kontant betalning. Så gjorde Italien i många år.

    SvaraRadera
  19. Av Sveriges befolkning idag är 20 utlandsfödd. Två funderingar
    1. Hur många av dessa är födda i MENA?
    2. Hur stor andel av befolkningen under 40 är född utomlands?

    Det finns ytterligare en sak vi måste göra. Vi måste sluta dela ut medborgarskap. Barn som inte har föräldrar med svenskt medborgarskap skall heller inte få medborgarskap.

    SvaraRadera
  20. Det är på tiden att någon i ansvarig ställning inser att de gjort fel. Den moderatledda alliansen gjorde många fel i sin strävan att ställa om Sverige och många av dessa fel blir nu synliga. Låt mig ta några exempel.
    Försvaret skrotades istället för att förrådställas. Även om den organisationsbestämmade materielen blivit lite ålderstigen hade troligen det mest av utrustningen kunnat användas idag, eventuellt efter modernisering. Fordon, uniformer och annan personlig utrustning, kok, tält, elverk, repkärror, sjukvårdstält, terrängbilsambulanser och personliga eldhandvapen är några sådana exempel. Troligen kunde även de flesta vapen varit användbara idag. Istället lät regeringen tomhylsan göra sig av med allt för mycket. Idag måste försvaret köpa in ny materiel. Därför behöver försvaret värdigt mycket pengar idag.
    Om vi ser på invandringen vill jag inleda med att de invandrare som kommer hit oftast är förnuftiga. De reser till det land som de tror ger dem bäst villkor. Därför skall vi inte kritisera de som kommer hit. De som skall kritiseras är de som beslutat om våra generösa villkor. Det är inte att ställa svaga grupper mot varandra när vi jämför villkoren för fattigpensionärer och hemlösa med villkoren för invandrare. Det är kritik av våra folkvalda beslutsfattre!
    En annan iakttagelse är hur många alliansstyrda kommuner skänkte bort kommunal egendom. Vårdcentraler och förskolor är några exempel Idag kritiseras vinster i välfärden. Dessa vinster hade troligen inte uppstått om egendomen sålts till sitt rätta värde.
    Slutligen vill jag nämna den offentliga upphandlingen. Jag inser gång på gång att de som handlar åt det fientliga ofta saknar tillräckliga kunskaper om det som köps in. Jag tror att anledningen till detta består i att det allmänna utan eftertanke bestämt sig för att avveckla allt för mycket av den verksamhet som en gång i tiden bedrivits av myndigheter.
    Hoppas att våra riksdagspartiers valberedningar inser att de måste få in kunnigt folk i riksdagen och att tyckande pratkvarnar byt ut mot kunnigt folk 2018!

    SvaraRadera
  21. Kan inte kultur-och-demokratiminister Alice Bah Kunkhe bara ta tag i uppgiften och skydda den västerländska demokratin? Försoningssugna hemvändande nymoderater skulle kunna få allmän amnesti och gräddfil till eget boende samt nya jobb och gratis terapi?
    Gustav Fridolin kunde stötta med föreläsningar om vår samtid i skolorna för kunskapstörstande elever som vill veta hur det kunde gå så snett.Till sist men därför inte minst kunde historieböckerna redan nu revideras så att nymoderata försyndelser raderas och Miljöpartiet sätts in som ensamt ansvariga?

    /Finns det hjärterum så finns det stjärterum

    SvaraRadera
  22. @utlandssvensk 17:06

    Det var ju en väldans pessimistisk syn du har på svenskar över lag! ;-)
    Jag tycker dock att det finns en hel del förnuftiga människor med rationellt agerande, så repatriering ur rent praktisk synvinkel bör nog gå bra.
    Frågan är kanske snarare om viljan är tillräckligt stark?

    Jag tycker för övrigt inte att man skulle konfiskera pengar av fastighetsägarna i M-kommuner.
    Det är inte de som har hycklat, det är ju politikerna.
    Men jag håller fullständigt med om det är rimligt att uttdöma straffansvar för politiker och mediafolk som bidragit till denna situation!

    Politikerna har dessutom redan en del blod på sina händer...
    Bara sedan årets början har det t.ex. skett flera knivmord på asylboenden(!).
    Förutom på personalen (Alexandra i Mölndal), så är det flera asylboenden som drabbats.
    Och vem minns inte IKEA-mordet?
    Eller för all del hur samhället inte förmådde hjälpa Pela, Fadime, m.fl...(vilket faktiskt hör samman med hela denna debatten om migrationspolitiken).
    Och vad som mer finns att sammanställa för incidenter som inträffat tid efter asylboenden, vilka också följer i kölvattnet av politiken, behöver inte ens nämnas just nu.

    Mvh
    Magnus Sjöström

    SvaraRadera
  23. @ anonym 15:54

    Håller helt med rimligheten i de punkter du listar upp som förslag!

    Men du, stänga hela Mig-verket???
    Då blir det ju en massa arbetslösa... ;-)
    Fast med de arbetena så produceras förstås inget reellt för landet som sådant.
    Så det är dessutom bättre om de får jobb i någon producerande privat verksamhet, fördå ökar vi produktionskraften gentemot andra länder.

    Mvh
    Magnus Sjöström

    SvaraRadera
  24. @ Magnus Sjöström 20:15

    Det räknas ju ofta med BNP. Men vad är BNP egentligen? Jag har inte utbildning i nationalekonomi, men det hindrar inte att jag ändå har tillgodogjort mig en del insikter. Du skriver: "Fast med de arbetena så produceras förstås inget reellt för landet som sådant." Men så vitt jag förstått det ökar BNP om man sätter sprätt på pengar, oavsett om det är bra investeringar eller att kasta pengar i ett svart hål. Så när statssvetsaren Löfven menar att siffrorna pekar åt rätt håll, handlar det inte bara då om att pengar spenderas på något och påverkar de nationalekonomiska måtten, som därmed kan lura betraktaren?

    Problemet som jag ser det är att alltför många blandar ihop terrängen och kartan. BNP är kartan och det är bara ett enda och ganska trubbigt mått att beskriva verkligheten (terrängen).

    Det är som om jag som företagare skulle plöja ned miljontals kronor i "investeringar" i totalt onödiga och oanvändbara tjänster/varor. Typ att jag betalar 750 000 för en ny logotyp eller betalar för en HBTQ-etc-certifiering av toaletterna. Det skulle öka omsättningen av pengar i samhällsekonomin (BNP), men det leder ingenstans, för det jag har köpt leder in i en återvändsgränd. Kunderna bryr sig varken om logotypen eller om certifieringen och de som gör det är inte kunder.

    Som du skriver, Magnus Sjöström, så vore det bättre om de anställda på Migrationsverket fick jobb i privat verksamhet. Sverige har en alldeles för stor offentlig sektor.

    Anders Eriksson

    SvaraRadera
  25. @ Magnus Sjöström 20:03

    "Och vem minns inte IKEA-mordet?"

    Jag glömmer det aldrig. Alla har väl sina milstolpar. För mig var det det ögonblicket då jag gick från att vara missnöjd och kritiker till att inta en aktivt fientlig inställning. De här människorna som styr Sverige vill oss illa!

    Den dagen då de här två oskyldiga svenskarna mördades på IKEA så insåg jag hur lite svenska folket är värt för dem som vi i allmänna val har valt att företräda oss.

    Ni politiker föraktar ert eget folk. Och jag föraktar er för att ni föraktar mig. Jag är en av dem som för inte särskilt många år sedan betraktade mig som "liberal" och "framstegsvänlig" etc. Men ni har förstört Sverige så att det är på väg att bli vad ni och jag absolut inte vill att det ska bli.

    "Den som vill ha fred ska rusta för krig", skrev Vegetius. Och detsamma gäller frihetliga värden. Vill man bevara frihetliga värden kan man inte driva en låt-gå-politik som innebär att man lutar sig tillbaka och låter andra krafter förstöra det som man själv värderar.

    Mycket av den destruktiva utvecklingen betraktas av många som vore det en naturkraft. Så är det inte.

    Anders Eriksson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, det känner msn igen! "Globaliseringen är oundviklig, så vi får räkna med 100k MENA per år." Som om det kom en kines för varje ton elektronik vi importerar från Kina...

      Radera
  26. Öppet brev till Mikael Sandström, Din !

    Jag har läst Ditt inlägg på kvartal.se. Det imponerar föga. Man undrar, efter alla dessa åtta år av vilseförande av det svenska folket, vad är det nu Du vill? Att lätta Ditt hjärta? Att rena Ditt samvete?

    Varför tror Du att Ditt personliga välbefinnande är något som Vi, det svenska folket, över huvud taget bryr oss om. Vi, det svenska folket, har just nu fullt upp med att freda våra barn från att misshandlas, hotas och ofredas i sina skolor av dem som Du, Din regeringschef och alla Dina andra av Dina kollegor ohämmat bjöd in till landet. Vi har fullt upp att försöka freda våra döttrar (och även söner) från att våldtas eller utsättas för andra sexuella övergrepp av dem som Ni ohämmat bjöd in till landet. Jag kommer aldrig glömma hur Din chef skrek i högan sky: -”Tack för att ni valde Sverige!

    Vi har fullt upp med att hålla oss undan från gator och torg, så att vi inte drabbas av en förlupen kula under alla de skottlossningar som blivit vardagsmat i detta land efter det att Du Din och Dina kom till makten. Eller av en handgranat (nu myser Du antagligen Din ).

    Vi har också rätt mycket att stå i när det gäller att anmäla till försökringsbolagen om våra bilar som av någon outgrundlig anledning tycks ha fått för sig att självantända (nu var jag lite ironisk, men det kanske Du förstår av Dig själv Din ).

    Jag kan fortsätta. Jag kan berätta om hur sjukvården rasar, senast idag har vi fått reda på att barnpatienter måste skickas utomlands. Alla känner idag till polisväsendets förfall, Bostäder som inte finns. Skolresultat som pekar neråt.

    Va fan Din tomte! Tror Du verkligen att Vi bryr oss om Dina samvetskval???

    Du ska inte bara skämmas Din ! Du ska enbart hålla Din käft!!!

    Och det ska Du göra eftersom Du och Dina gelikar har försatt landet i en situation utan återvändo. Ni har gjort landet irreparabel skada. Och då duger inte någon ursäkt!

    Med synnerligen ovänlig hälsning
    V

    SvaraRadera
  27. Anders Eriksson & Magnus Sjöström,

    Att de anställda på Mig verket ökar BNP råder det ingen tvekan om. I grunden är det en variant av vad man inom nationalekonomi kallar "The broken window fallacy". Kortfattat innebär detta att om man krossar en fönsterruta, skapar detta efterfrågan inom ekonomin på en ny ruta samt det arbete som krävs för att sätta in den. Som vi nu räknar, innebär detta att BNP ökar.

    Hela den svenska migrationspolitiken i modern tid kan med fog sägas utgöra ett exempel på detta. Mycket stora kostnader har uppstått, och genererat ökad BNP, via aktiviteter som är renodlat skadliga.

    Troligen har flera hundra tusen jobb skapats pga. migrationen, men dessa jobb tillför ingenting utan är tvärtom direkt skadliga, även om BNP ökar. Jag skrev en längre kommentar om detta här:

    https://www.blogger.com/comment.g?blogID=8736064421692916215&postID=1741703960555366792&bpli=1






    SvaraRadera
  28. 2 ihjälskjutna i Rinkeby med automatvapen och stenkastning mot polis men asså.....

    det här med näthat måste vi våga prata mer om....och SD:arna när dom går på klubb med
    SÄPO och det utdelas både örfilar och hårda ord...det måste vi våga prata mer om.Och det här med citationstecknen,SD respekterar verkligen inte klimatkampen utan är klimatförnekare och inte har dom nån plan heller så populister är dom också....och rasister förstås.

    /Finns det hjärterum så finns det stjärterum

    SvaraRadera
  29. "Hyckleriskatt"!?! LOL! Utlandssvensk for president!

    Men tyvärr är allt detta enbart fantasier och drömmar. Nog kommer hyckleriskatten, lixom terminsavgifter på universiteten, lixom nedskärningar av föräldraförsäkringen. (Det senare lustigt nog pådrivet av dum-vänstern och dum-feministerna som tror att det förbättrar jämställdheten: det enda som en individualiserad föräldraförsäkring kommer att innebära är att de lägsta klasserna kommer att ta ut mindre antal betalda föräldradagar. Den övre medelklassen ÄR redan jämställda.)

    Men det kommer att bli svårt för många, många människor i Sverige att betala BÅDE hyckleriskatt och avgifter till uni. (Bl.a. mer tillkommer.) Själv anser jag att det verkligt allvarliga är den skenande kriminaliteten och att samhället helt enkelt inte har kontroll. Men, men, man kan ju leva i både Brasilien och Sydafrika, och ute i skärgården är det lugnt. (Visserligen behövs medborgargarde så att balterna inte stjäl varenda båtmotor - för vem har sett till Kling och Klang? - men det är ändå på en hanterbar nivå.)

    SvaraRadera
  30. Detta är alldeles för lite och för sent. De visste precis vad som pågick och de valde ändå att fortsätta på den inslagna linjen. Minns t ex T Billström och hur han sattes på plats av Fredde.

    Det måste svida nu bland den bildade eliten att det var SD som fick rätt och som hade rätt hela tiden. Självbilden havererar när de obildade lantisarna visade sig förmögna till en korrekt omvärldsanalys.

    Ska M återvinna förtroendet krävs en offentlig ursäkt från AKB och hela partistyrelsen samt att dessa ställer sina platser till förfogande. Det duger inte att byta åsikt i frågan varannan månad och hoppas att väljarna ska förlåta, för vi har inte ens sett början på problemen. MigV räknar med 30 000 asylsökare och 100 000 anhöriginvandrare nästa år, dvs nästan samma nivå som under 2015.

    De har inte lärt någonting.

    SvaraRadera

  31. Anonym skrev:

    "Fortfarande vågar man inte stöta sig med de självutnämnda "goda"."

    Dessa ter sig lika formidabla som de är svaga i realiteten. Vad man måste göra är att utmana deras pseudomoral. "Alla människors lika värde" innebär att vårat land helt plötsligt blev "flyktingarnas" land. De har alla rättigheter; vi har enbart skyldigheter. Det är uppenbarligen omoraliskt. Vi svenskar har byggt upp det här landet. Det tillhör oss. Kom inte hit och tala om för oss vilka vi är skyldiga vad.

    Den som vågar se dem i ögonen och säga detta högt kommer att ta ifrån dem deras skenbara moraliska övertag. Den kommer inte att vinna alla svenskars stöd, men väldigt många, och den kommer att ge oss den styrka som endast moralisk visshet ger.

    SvaraRadera
  32. @Utlandssvensk
    "Ja, men förutom att vi inte är mogna, saknar vi helt förmågan. Sen anser just jag att det dessutom vore omoraliskt med tvångsavvisningar utan ersättningar. Skulden ligger på oss och vi bör betala."
    Vi saknar inte förmågan till Polisiärrepatriering. Sänk alla och jag menar alla bidrag utom ekonomiskt bistånd. Varför vill jag undanta det bidraget? För att det i sin lägsta ersättningsnivå är 3475kr plus eventuell hyreskostnad. Vilket är extremt lågt redan. Dra in bidrag, sjukvård och annan välfärd för illegala. Inför ålderstest på alla skäggbarn, de som visas vara över 18 år omedelbar utvisning. Alla som sökt asyl i Sverige de senaste 10 eller 20 åren ska utredas på nytt. Har de passerat ett annat EU land på sin väg till Sverige, ska utvisas till det EU landet eller till sitt hemland.
    Det borde ge ett par miljarder plus att vi får låna upp resten för att hyra in Blackwater (inte deras namn idag) eller liknande legosoldat for hire företag. Hyr in 20k eller 50k soldater. Inför undantagstillstånd och hårda tillfälliga lagar. Uppför tre eller fyra interneringsläger på strategiska platser och börja samla ihop folk som ska utvisas.
    Omvandla migrationsverket från mottagande av flyktingar till en myndighet som bara utreder människor bosatta i Sverige. Ge utredarna en morot, bonuslön ju fler människor de lyckas bevisligen hitta utvisningsanledningar om.

    Skulden ligger inte på mig även om jag röstade på Reinfeld 2006, märkte jag rätt fort att han var en idiot och moderaterna har inte fått min röst sedan dess. Jag är helt emot att betala återvändarbidrag. Lägg de pengarna på fängelser/läger och polis. Sedan får utvisade människor två alternativ. Livstid i ett läger utanför Svalöv (förlåt Svalövsbor, valde er kommun bara för det ligger centralt i Skåne) eller resa till deras hemland. Det måste fan bli ett slut med daltandet,

    SvaraRadera
  33. Låt mig uttrycka detta frankt, helt utan varje spår av rasism. För de andra som kommenterar här verkar inte våga det. Det har kommit för många blattar, araber, negrer, zigenare och öststatsbrottslingar in i landet på för kort tid. Mer än vi pallar. Massinvällingen har förändrat allt, från A till Ö. Sverige är på glid mot att bli ett fattigare land. Kommunister och överklassen har gjort gemensam sak. Den som inte vill överlåta Sverige åt andra har fel, säger de. Fast bevekelsegrunderna är olika.
    Det finns inga enkla lösningar på utmaningarna nu. Det bästa vi kan göra är att försöka skicka tillbaka så många som möjligt och strama upp migrationspolitiken.
    Eddy K.

    SvaraRadera
  34. @ Anders Eriksson 22:29

    Man kan beskriva det mycket enklare än så för att exemplifiera det hela...:

    Jag vet ej den exakta siffran.
    Men anta att proportionen av den offentliga verksamheten idag innebär att ca 20% av befolkningen är offentligt anställda, och 80% är privat anställda.
    Då skall den stora gruppen med 80% bekosta uppehället av de 20% via skattetrycket (=försörja även de 20%).

    Om man i stället vänder på siffrorna så att 80% är offentligt anställda, då skall den lilla gruppen om 20% försörja den stora gruppen om 80%...
    Blir liiiiiite kämpigt med denna situation :-)
    De får väl jobba in kafferasten och lunchen med...?

    Men skämt åsido, det är ju detta förhållande som återspeglas i olika grad beroende på hur många offentligt anställda man har i landet.

    Myndigheternas statistiska rökridåer genom att kalla folk med någon form av lönebidrag, eller kategoriserande av "jobbtränande" ända ner till 1 timme i veckan, som - förvärvsarbetande - gömmer den dåliga ekonomin som det egentligen innebär.
    Så varje förslag från den Socialistiska regeringen om att erbjuda nyanlända jobb inom den offentliga sektorn bidrar inget som helst till landets ekonomi.
    Tvärtom, det belastar bara privat anställda än mera via skatter.
    BNP per capita, är det rätta begreppet att använda sig av, inte endast (totala) BNP.
    Regeringen har stoltserat med att BNP har ökat (som ett mått på att de skulle vara duktiga, samt "bevisa" att fler människor via invandring skulle vara fördelaktigt för landet(!).
    Snacka om desinformation...
    Egentligen har BNP per capita sjunkigt.
    Och det trots att en ytterligare faktor till för att hålla uppe den totala BNP har gjorts:
    Man har ökat statslånen och tryckt statsobligationer, till ett värde av ca 400 miljarder de två senaste åren.
    Löve'n och framför allt finansminister Magdalena Andersson borde skämmas och gå om grundskolan i matematik...
    Att öka totala BNP genom fulknepet att låna pengar hjälper knappast ekonomin i landet.
    Egentligen borde de åtalas för Grov Trolöshet mot Huvudman (svenska folket) då de så grovt missköter ekonomin, och framför allt mörkar siffrorna och sanningen för medborgarna!

    Mvh
    Magnus Sjöström

    SvaraRadera
  35. Populism är att ha enkla lösningar på komplicerade frågor.
    Om man bara ger boysen där ute i Järva ett jobb så löser det sig.
    Det svåra är att komma till skott om det ska vara ett låglönejobb eller ett bidragsjobb.Det måste vi debattera och utreda i några år till först.

    SvaraRadera
  36. Anders Lindberg är riktigt orolig nu.
    För internet.
    Kommer vår demokrati överleva internet?
    Kommer Anders Lindberg ha jobbet kvar?

    SvaraRadera
  37. Ser att DN och Expressen i sin kamp mot faktaresistensen härsknat till på AdBlocker.Helt rätt! Vill man läsa Bonniers sanningar får man allt slå på reklamen!
    Men jag skulle ju bara sno några bilder så det måste väl gå att göra ett undantag?

    Om man är stor så måste man vara snäll
    annars är man bara en liten lort!

    /Bamse&Astrid

    SvaraRadera
  38. @ Lotta,

    "Men tyvärr är allt detta enbart fantasier och drömmar."

    Visst, ingen tvekan om detta.

    @ Varangian,

    Att hyra in legosoldater är ett alternativ som har varit uppe här tidigare och jag håller med om att det är en realistisk lösning om man inte vill betala återvändarbidrag. Dock tror jag inte att det blir billigare. Det är DYRT att ta in folk som ska hantera våldsamma MENA figurer. Sen måste man även ge dem rätten att skjuta skarpt om det ska vara någon vits att ta in dem.

    SvaraRadera
  39. Framtida Sverige:

    Man kommer i hemlighet att indela befolkningen i producenter, kossor, konsumenter och asylbaroner.

    Producenternas uppgift är att arbeta som slavar under stenhårda villkor tills de avlider. De kommer att få bra utbildning och sjukvård, kvalificerade arbetsuppgifter som gör att företagen kan dra in exportinkomster som krävs för att rulla systemet, men minskad fritid. Pension kan dessa människor glömma. Dessa människor jobbar minst till 75 års ålder.

    Kossorna utgörs av kreti och pleti. De får en välfärd som Grekland har idag. Deras uppgift är att utöka volymen i ekonomin och inte utgöra en belastning. Här tolereras föräldraledighet, arbetslöshet och pension. Fast de får ingen utbildning, betyder ingenting i samhället och kommer hela sitt liv att leva på strax över existensminimum. Glöm alla Thailandsresor och ny bil på kredit. I den här gruppen kommer den snabbt ökande säkerhetssektorn att rekrytera.

    Konsumenterna, dvs. hopplösa flyktingar utan utbildning. I övrigt kommer gruppen att leva i ett tomrum i de nya barackstäderna på ytterst låg standard. Skola kommer att finnas i disciplinerande syfte men inte för att lära ut. Tänk Sjumilaskolan i Göteborg.

    Asylbaronerna blir den nya adeln på några få procent. De lever som shejker i överflöd och blir de nya Wallenbergarna. Med dem för kungen, statsministern och företagarna samtal om Sveriges framtid.

    SvaraRadera
  40. https://youtu.be/2IDBxPLp3i0?t=119

    De behöver faktiskt rättvisa.


    Asså jag fattar verkligen inte varför Somalier möts av rasistiska reaktioner i USA, Kanada, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Tyskland, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Italien, Frankrike etc.

    Varför kan de inte bara få blomstra i fred?

    Om du tänkt dummis-tankar om somalier är det för att du är en dummis. Att det går lite halvdåligt för somalier var de än bosätter sig på hela jordklotet är på grund av RASISM. Inte på grund av att man är vad man är. I skolan får man faktiskt lära sig att evolutionen format allt liv på jorden förutom den mänskliga hjärnan SOM BLEV EXAKT LIKADAN I ALLA LÄNDER. Som tur är.

    Annars hade det varit rasistiskt. Och det är dumt.

    Låt inte dina åsikter om det otursförföljda folket färgas av terrordåd efter terrordåd efter terrordåd. Låt dem heller inte färgas av de våldtäkter, rån eller könsstympning de råkar begå på vilken kontinent de än välsignar med sin närvaro. Allt beror på koloniala, patriarkala vithetsstrukturer.

    Var inte en dummis. Allas lika värde, rättvisa åt alla. Brun är bra, vit är värst!

    SvaraRadera
  41. @ FD Liberal

    Annie Lööf kommenterade somalisk invandring i Agenda den 9 oktober 2011:

    ”Problemet är ju inte dom grupper som kommer hit, problemet är ju ett överreglerat samhällssystem i Sverige. Titta bara på gruppen somalier, dom har hög arbetslöshet i Sverige. I Storbritannien och i USA så är dom kända för att vara entreprenöriella, kreativa, driva företag och jobba mycket. I Sverige är det precis tvärtom, då måste vi förändra vår attityd i Sverige så att människor som kommer hit från dag ett både lär sig språket och kommer in på arbetsmarknaden, det är vår politiska uppgift.”

    Nu har jag läst mycket om somalier i USA och UK och det är helt groteskt otroligt att en partiledare kunde stå och vräka ur sig såpass grova och uppenbara lögner utan att ens få motfrågor. Men så var det väldigt länge och till viss del är det fortfarande så.

    https://www.youtube.com/watch?v=hqESskh-zqM

    (cirka 45 min in pratar Lööf om somalier, men hela är sevärt för att påminnas om hur det länge lät. Detta var en partiledardebatt i Agenda och både sossarna och V vägrade att delta, enbart för att de skulle ha fått stå bredvid Åkesson!!!)

    SvaraRadera
  42. Jag minns också att medierna försökte hävda att det var Sverige som var unikt dåliga på att integrera detta unika folk.

    Tog inte många minuters googlande för att hitta artikel efter artikel om t.ex. somalierdrivna barnprostitutionsnätverk i USA, Kanada och England. Entreprenöriella, jomenvisst. Artiklar illustrerade med mugshots på rad efter rad av både män och kvinnor (i riktiga länder får man publicera bilder på dömda våldtäktsmän och barnarövare).

    Det är helt häpnadsväckande hur djupt förljugen varje instans av svensk offentlighet är. Annie Lööf är moraliskt bankrutt.

    NAXALT, of course. Ayaan Hirsi Ali och Mona Walthers är båda modiga kvinnor jag respekterar, men det är TROTS deras ursprung som de båda publikt tar avstånd från. Att bägge kvinnor lever under konstanta dödshot från sina folkfränder behöver knappast nämnas.

    Jag kan låta som att jag är besatt av det khattuggande folket och ja, jag får erkänna en djup fascination, men sen en tid känner jag nästan inget hat längre när jag läser om deras terrordåd och rån. Jag hatar inte räven i hönshuset heller, jag hatar den som släppte in den. En räv kan inte förväntas bete sig som något annat än en räv.

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.