torsdag 22 september 2016

Har du sagt anus får du säga genus


Åhléns har dragit igång en kampanj (YouTube). Den handlar om "klädmaktsordningen". Vet du inte vad det är? Bra, ett nykterhetstecken. Då har du förmodligen läst något annat än Feministiskt perspektiv, genusvetenskap och Nyheter24 i ditt liv.

Idén går i korthet ut på att typiskt kvinnliga kläder värderas lägre än manliga. Därför vill Åhléns "bryta klädmaktsordningen". Om man ska vara konsekvent är det väl över huvud taget fel att ens kalla kläder kvinnliga och manliga, feminina och maskulina? Här begår Åhléns ett stort övergrepp på alla som vill klä sig gränsöverskridande.

Åhléns har alltså klampat in i det feministiska köket och vill nu sitta runt bordet bland övriga politiskt korrekta. Så här fungerar vår samtid. Inget upplevt problem är för litet för att inte kunna fogas till "könsmaktsordningen", "patriarkatet" eller någon annan föga passande beskrivning av världens mest jämställda land. Normkritiken blir ett slags metod för att åtgärda "problemet".

Grejen med normkritik är att den kan definieras hur som helst och användas var som helst på vad som helst. Det räcker egentligen att stoppa en kryddnejlika i urinröret och klampa omkring i senapsgula galonbyxor så är du normkritisk. Mot något.

Men normkritiken kan också bli en norm. Detta försökte UR-journalisten Per-Axel Jansson uppmärksamma i ett normkritiskt reportage om normkritik, men det gick inte för sig. Cheferna satte sig på tvärn och Jansson slutade på UR.

UR:s produktionschef Elin Anderson får frågor om detta i Sveriges Radio och har betänkligt svårt att svara på frågor om normkritik och identitetspolitik (lyssna!). Den bild som framträder av Utbildningsradion är en sektliknande tillvaro där interna utbildningar skolar personalen i en normkritisk och identitetspolitisk riktning och där debatt eller avvikande åsikter inte tillåts.

Det går att ana att liknande utbildningar kan tänkas ligga bakom uppkomsten av Åhléns kampanj. Lyckligtvis finns det på en fri marknad fler företag att välja bland när vi ska handla. Som konsumenter kan vi alltid rösta med plånboken.

Läs även:
Dan Korn

15 kommentarer:

  1. OM Åhléns kan sälja på någon en klädtrasa utifrån ett normkritiskt eller identitetspolitiskt
    perspektiv så får man gratulera till det knepet.Allting går att sälja med mördande reklam.
    För statsmedia gäller dock annat.Här är det inte normkritiker och identitespolitiker som betalar notan.

    http://nyheterivasterbotten.se/moderaterna-startar-egen-webbtidning/

    SvaraRadera
  2. Det tilltalar väl de kork-skallar som handlar på Åhlens. Jag gjorde misstaget att ta ut presentkort till dem och mer värdelös butik får man leta efter, allting är svindyrt så man drar sig för att lösa in presentkorten trots de var gratis. Bara att hitta något man vill ha var svårt, blev något bälte och strumpor så får sambon handla upp resterande...

    SvaraRadera
  3. Det vore faktiskt skönt med en riktig religion istället,om vi bortser från Islam förstås.
    Kunde vara ett tips för svenska statskyrkan? Religion..på riktigt...

    SvaraRadera
  4. Nja, just senapsgula galonbyxor är INTE normkritiskt. (Gula byxor är en signatur för Nigel Farage och därför det mest normala (?) som finns. Hur som, nästan en definition av normkritisk är att man är emot Farage.)
    Men, nu har PK faktiskt vunnit (http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/henriktorehammar/article23433791.ab: "PK är den nya normen."), så därför måste o-PK vara normkritik...?

    SvaraRadera
  5. Det märkligaste är att man på bred front anammat det marxistiska perspektivet...

    SvaraRadera
  6. Anonym 08:19 har en poäng i att så länge Åhlens säljer, kan driva företaget och anställa folk får det väl vara avhängigt genusteori och annan skit om det nu fungerar. Jag kan svälja det.
    En helt annan sak är att jag som licensbetalare (under tvång) av radio och TV ska stå för finansieringen av samma slags idioti.

    SvaraRadera
  7. MP.
    I dag godkänner EU brunkolsavtalet.
    MP lallar med.
    I dag lägger regeringen ett REVA2.0-förslag.
    MP lallar med.
    I dag kör MP:s klanledare i Tensta ut bidrag till klanmedlemmar.
    MP lallar med.
    I dag har MP alla åsiket man kan ha om Bromma.
    MP lallar med.
    MenGu de e till att va normkritisk..

    SvaraRadera
  8. Skattebetalarna finansierar inte bara TV och radio med genus/normkritik. Tänk på genusvetenskapens ställning inom utbildningsväsendet, från förskola till universitet. Vi betalar tokerierna där också, tyvärr. Ska nog f.ö. försöka undvika Åhléns framöver.

    SvaraRadera
  9. Tråkigt, för Åhlens herrmode håller rätt bra balans stilmässigt och plånboksmässigt. Men nu har de gått för långt. Egentligen gick de över gränsen redan med den beslöjade modellen, men nu känns måttet rågat.

    Dessutom är deras "normkritik" både löslig och löjlig. En Lapidus (av alla människor!) poserar i scarf liknande 1700-talskravatt och babblar. Som sagt, på sjuttonhundratalet hade sådant plagg signalerat högrestånd snarare än omanlighet. Idag signalerar det däremot betydligt mer homosexualitet, ev metrosexuell-hittepå-avantgarde-a la-peter siepen-wannabe, eller kanske bara någon som drömmer sig ett par-trehundra år tillbaka i tiden... men vem bryr sig egentligen? Normkritiken har ju blivit norm. Marxism-leninism är vad det egentligen handlar om, den ständigt pågående revolutionen på väg mot det klasslösa (och könlösa antar jag) paradiset. Förbannat osmakligt att vi inte har gjort upp med den mördarideologin ännu.

    SvaraRadera
  10. Asch - nu tycker jag ni är lite väl negativa!
    Äntligen får jag chansen att vara lite hipp,genusmedveten och normkritiserande i mina gamla Foppa-tofflor.Kanske kan man få man en gammal avdankad punkare på kroken?(Är hon rik?)
    Eller bara bada naken med Gudrun Schyman som det heter i visan?

    SvaraRadera
  11. Vi gillar inte heller att någon är normkritisk mot den kritiska normen.
    Fy för sura moderater som startar en egen nyhetssajt.En glad medieprofessor får klaga på att det inte framkommer vilka som står bakom.Generellt ska avsändare vara tydliga med vem man är.Vem som är surast på de sura moderaterna av dagens arena och SVT är svårt för en utomstående att avgöra.Sannolikt är de lika journalistiskt sura?
    Men visst funkar det om man skulle kalla sig för stiftelse?

    http://www.dagensarena.se/innehall/sura-moderater-startar-egen-nyhetssajt/

    SvaraRadera
  12. På bilden ser man tydligt att Åhlens vänder sig till feta svenska kvinnor. De väger ju mera än normen medan icke-svenska, undantaget somaliska, kvinnor väger ofta enligt normen.

    SvaraRadera
  13. Den här (fullkomligt maoistiska) ur-härvan räcker för att en någorlunda upplyst person med lätthet ska kunna överlåta "public service" åt privata aktörer.

    SvaraRadera
  14. När normkritiken är norm är de enda äkta normkritikerna de som kritiserar normkritiken. Men då blir även kritikerna av normkritiken normkritiker som måste kritiseras av nya normkritiker som är kritiska mot de normkritiska normkritikerna……

    Vem behöver bakfylla, när man har Postmodernismen. Garanterad ångest, illamående och huvudvärk men utan leversakdorna.

    Hälsningar
    Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du sätter fingret på är att relativismen/postmodernismen är självmotsägande. Detta är i vissa fall sant och inte alls oväsentligt.

      Radera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.