måndag 3 augusti 2015

Mediegenier


Det dök upp en bild på Facebook. Spontant trodde jag att den var photoshoppad. Men sedan dök fler upp och snart rapporterades det även i landets större medier. Sverigedemokraterna har en kampanj mot tiggeriet, på engelska, i Stockholms tunnelbana. Det rör sig om en ytterst begränsad kampanj (en enda eller någon enstaka station, som det verkar).

Men det räcker. Twitter exploderar. Soran Ismail vill börja planka. Andra hävdar att reklamen är hets mot folkgrupp (är tiggare en folkgrupp nu?). Aftonbladet rasar.

Nu planerar nyvänstern en demonstration. Mot en reklamkampanj. SD tackar för uppmärksamheten. Det här går precis som planerat, gissar jag.

Sällan har ett parti behövt göra så lite för att uppnå så mycket på så kort tid.

Läs även:
Peter Kadhammar

14 kommentarer:

  1. Med sådana vänner behöver man inga fiender säger ordspråket.
    SD kan vända på det.
    Med sådana fiender behöver de inga vänner.

    SvaraRadera
  2. Tänk vad intressant det hade varit med en principiell diskussion om vilken reklam SL som offentligt finansierad aktör ska få neka. Är den brottslig är nog de allra flesta överrens men sen...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt anser du den vara brottslig? Allvarligt nyfiken.

      Radera
  3. Så nu har Peter Kadhammar på Artillerigatan 40 på Östermlam också fått se lite mångkulturella inslag i form av tiggande zigenare? Är det därför han nu basunerar ut att SD har monopol på frågan, och de för dessutom en främlingsfientlig retorik?

    Vad menar Kadhammar när han beskrivet om "någon på allvar diskuterat hur vi ska bryta segregering och gettoisering? Har någon tagit irritationen över tiggeriet och förslumningen av stadsmiljön på allvar?"? Menar Kadhammar att vi ska föra in fler invandrare från tredje världen för att det då uppstår synergieffekter mellan invandrargrupper? Skulle gärna vilja höra lite förslag som inte är i flosklerna: "att integrationen fungerar ju bra på Östermalm, här har vi ekonomiskt välstånd och många invandrare som arbetar inom bank och finans."

    Kadhammar, vilken pajas.

    Magne

    SvaraRadera
  4. Betraktat ur ett rent marknadsföringsperspektiv är det rent genialiskt.För en spottstyver av vad det skulle kosta med annonser i gammelmedia har man fått ut sitt budskap.
    Och det hade ju förutsatt att man alls fått annonsera.Värdegrunden ni vet.
    Med darr på pekfingret hackar journalisterna fram sitt avståndstagande från något som allt fler håller med om.Värdegrunden ni vet.
    Vi får se hur länge ägarna pallar lönsamhetsproblemen som knappast förbättras av att man stöter ifrån sig allt fler läsare?!

    SvaraRadera
  5. Sedan när blev det brottsligt och till och med rasistiskt att genom annonser berätta sanningen? //tompas11

    SvaraRadera
  6. Att en pompös PK-pellejöns som SvD:s Hynek Pallas blir chockerad i sin egen hemstad är ju bara bra. Nu väntar vi bara på vad DN:s Kompani av KulturKommissarier ska skriva... ;)

    SvaraRadera
  7. Haha, bara om man är rasist blir tiggare en folkgrupp
    Om man tycker tiggare = romer så är det så. Och då undrar jag självklart, går vänstern omkring och tycker alla romer är tiggare? Dels är inte alla tiggare romer, och dels är ju bara en liten andel romer tiggare så man ska ju ha rätt rejäla fördomar för att göra den kppplingen. SD verkar i jämförelse som rena gosskören jämfört med vänstern :p

    SvaraRadera
  8. Twitter-vänstern går bananas totalt och vill förbjuda alla som inte tycker rätt att annonsera.
    Eller egentligen vill man förbjuda alla utom Twitter-vänstern att tycka.
    IRL-vänster uppmanar till brott liksom allas vår komiske Zoran.Hade faktiskt för mig att sådant var olagligt?Men,men,tiderna förändras.
    Skulle det dessutom komma en opinionsundersökning i dagarna med felaktigt resultat eller någon sedvanlig handgranatskastning/skjutning så är det optimalt.The Perfect Storm.
    Den som tror på att Sverige är ett fredligt land kommer snart bli mycket mycket besviken.

    SvaraRadera
  9. Underbart!

    Alla de goda är så upptagna av att posera inför varandra så de bryr sig inte om vad det leder till.

    Åkesson inväntar kolugnt nästa Sifo.

    SvaraRadera
  10. Nästa gång SD annonserar kanske man ber om ursäkt för alla kåkstäder som växer upp runt om i landet. Vad ska Twittervänstern göra då ? :)

    SvaraRadera
  11. Jag instämmer helt i kommentaren ovan att vänstern egentligen struntar i alla konsekvenser eftersom det viktigaste för dem är att posera för varandra. Precis som alla som mentalt aldrig lämnat tonåren bakom sig.

    //Rick

    SvaraRadera
  12. Hade varit kul att veta exakt hur många kronor SD spenderade på denna kampanjen. Det måste vara något sorts rekord i exponering per spenderad krona. Genialt.

    SvaraRadera
  13. Om det är vandalisering du menar så det inte tillåtet även om det ibland kan verka så!?

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.