onsdag 20 augusti 2014

Medborgarlön en dum idé


Piratpartiet går nu ut med det som diskuterats i partiet länge - ja till medborgarlön. Idén med en basinkomst tycks attrahera även liberaler numera.

Piratpartiets talesperson för arbetsmarknad och social trygghet Björn Flintberg förklarar partiets ställningstagande:

Det är skamligt att jaga ut människor på en fruktlös jakt efter traditionella arbetstillfällen som inte finns och sedan straffa dem när de misslyckas.
Kritiken gäller alltså hur den svenska arbetsmarknadspolitiken ser ut i dag. Nog finns skäl att vara kritisk. En hög arbetslöshet, en hårt reglerad arbetsmarknad med höga ingångslöner och en statlig arbetsförmedling som har havererat är en sällsynt dålig kombination. Effekten blir att utanförskapet för stora grupper av människor permanentas, att många aldrig ens får en chans att visa vad de går för. Det är tragiskt och ett fruktansvärt slöseri med mänskliga resurser.

Men lösningen är inte att ge alla medborgare en basinkomst varje månad. Det vore snarare att ge upp. Vad som krävs är avregleringar, regelförenklingar, skattesänkningar för alla med normala inkomster och en stolthet i att vara självständig.

I dag har arbetsgivare i allt högre grad slutat att använda Platsbanken, Arbetsförmedlingens jobbsökarsajt, när de söker arbetskraft. Eftersom den arbetssökande måste söka ett visst antal arbeten varje månad för att kvalificera sig för ersättning, och sedan redovisa dessa för sin arbetsförmedlare, översköljs arbetsgivarna av irrelevanta ansökningar. Detta förfarande stjäl tid både från den arbetssökande och företaget som söker personal.

Jag har flera principiella invändningar emot en så kallad medborgarlön. En är att det är fel att få pengar utan minsta motprestation. I detta fall skulle medborgarskapet i sig vara skäl till att få sin inkomst tryggad, vilket är väldigt märkligt.

En annan handlar om synen på individens relation till staten. Ska en hel befolkning göras beroende av ett bidrag?

Ett argument för medborgarlön är att det ersätter samtliga bidrags- och ersättningssystem som finns i dag och som är mycket kostsamma. Det låter ju bra. Att avskaffa barn- och bostadsbidrag och skära ned på en rad andra ersättningar är jag helt och hållet för. Men jag ser inte riktigt vinsten i att ersätta jättemånga bidrag med jättemycket bidrag. Vari finns incitamentet att bli självförsörjande om det trillar in så pass mycket pengar varje månad att det går runt ändå? Vad säger att jag inte tar dessa pengar och reser till ett varmt och billigt land i stället för att ta ett låglönejobb?

Ett mer verkfullt sätt att göra människor mer självständiga - om det nu är målet - vore att fortsätta pressa ned skatterna, stegvis avskaffa barn- och bostadsbidragen samt göra inkomster under en viss nivå (exempelvis 10 000 kr) skattefria. Det finns många effektiva sätt att tackla hög arbetslöshet och höga trösklar in på arbetsmarknaden. Mer bidrag är inte ett av dem.

Piratpartiet var en given röst i valet till Europaparlamentet. Det är tyvärr en otänkbar röst i riksdagsvalet.

36 kommentarer:

  1. Jag fattar inte heller. Från att vara för negativa friheter (yttrandefrihet, integritet, drogerliberalism) har man på en vecka tagit sig an två stora positiva rättigheter. Först tak-över-huvetgaranti för alla, sen medborgarlön.

    Det underlättar iofs för mig. Då finns bara Liberala partiet kvar på listan.

    Borde man inte göra positiva rättigheter frivilliga istället för lag? Tex. kan alla som vill ha medborgarlön anmäla sig och så får de dela alla inkomster emellan sig. Det funkade ganska bra i mitt äktenskap, kanske funkar det i andra frivilliga sammanslutningar.

    SvaraRadera
  2. En annan dimension på arbetslösheten är ju att trots att regeringen klappar sig på axeln över att ha skapat över 250000 nya jobb, så betyder det ju ingenting om man inte ser på hur många nya människor som tillförts den redan stora arbetslösa gruppen. Och iom att Reinfeldt tillsammans med MP plockat in över 800000 nya människor till Sverige som också ska vara med och dela på jobbkakan så blir det ju minusresultat i antalet som kommer i arbete.

    Regeringen skriver själva på sin hemsida att majoriteten av de nyanlända inte kommer i jobb på vad var det? 7 år? Förmodligen längre i ganska många fall.. Nu i lördags berättade statsministern att de inte har råd med några nya reformer som kan koma att gynna Sveriges medborgare sen tidigare, utan alla pengar ska gå till att ta emot, ofta o-anställbara, individer från tredje världen som i många fall inte ens kan läsa eller skriva.

    Sen ska vi öppna våra hjärtan (och plånböcker) på statlig befallning av en person som kallat de, som sen mer än 10 år varnat för de skenande kostnaderna på migrationsområdet, för rasister och främlingsfientliga med dunkla motiv och all världens olika invektiv, även rasistiska glåpord som "husneger" och "onkel Tom" har kastats mot mörkhyade medlemmar i SD. Som att man automatiskt blir vänster om man har mycket pigment i huden... och sen får jag höra att jag är rasist... Suck!

    SvaraRadera
  3. Jag är inte speciellt överaskad. Piratideologin är ju faktiskt free-shitism per definition.
    /B

    SvaraRadera
  4. "En annan dimension på arbetslösheten är ju att trots att regeringen klappar sig på axeln över att ha skapat över 250000 nya jobb, så betyder det ju ingenting om man inte ser på hur många nya människor som tillförts den redan stora arbetslösa gruppen."

    Precis. Så det är ett både oärligt och värdelöst sätt att mäta.

    SvaraRadera
  5. Off Topic nyhetstips:

    "Granskning Sverige kan avslöja att en uttalad revolutionär kommunist, som hyllar massmördaren Lenin, sitter på SVT och tillverkar propagandafilmer åt svenska folket och våra förtroendevalda. Granskning Sverige kan också avslöja att samtliga tillfrågade chefer på SVT konsekvent vägrar att ta avstånd från kommunism."

    http://youtu.be/l-XlebxzrN4

    Jag tycker ärligt talat att det är löjeväckande att tala om SVT som en "oberoende och fri" television. Propagandainstitut för vänstern snarare.. Det visade också FIs räkmacka genom EU-valrörelsen med all avskyvärd tydlighet.

    SvaraRadera
  6. Ja, det är ju t.o.m. värre än man kunnat ana.

    SvaraRadera
  7. Du missar lite hur själva systemet är tänkt att fungera. Alla har rätt att jobba hur mkt de önskar. Tjänar man under bidraget, för argumentationen säg runt 8000 i månaden, får man in skillnaden från staten. Tjänar man över så börjar man betala skatt på det överskjutande beloppet i stigande grad för att vid, säg runt 18.000, betala skatt helt i enlighet med nuvarande system. 8000 i månaden är ingen guldtillvaro, som du verkar påstå, om man inte är ung och singel möjligtvis. /PMyran

    SvaraRadera
  8. Det är konstigt att nazisten och hans nazivänner har problem med Kommunistiska partiet (det heter inte längre Kpmlr.Det kanske gjorde det innan Ebere Okogwu lämnade partiet) då dom i dom flesta frågor delar uppfattning och att deras Gud Jan Myrdal öppet hyllar Le Pen.

    http://www.friatider.se/myrdals-hyllning-till-nationella-fronten

    Jag kan inte se att hans problem ligger på något annat plan än att han anser att en "neger" som är akademiker inte ska göra något annat än att steka hamburgare.

    SvaraRadera
  9. Vi går ju mot ett samhälle där färre jobb finns eftersom allting gradvis automatiseras. Pga detta måste någon form av stöd införas som kompensation.

    Pengar cirkulerar fortfarande inom systemet, men iom att fler och fler utesluts ur processen så blir denna cirkulation närmast incestuös.

    SvaraRadera
  10. Jag är faktiskt lite smått positiv till medborgarlön.

    Från ett konservativt perspektiv har det sina fördelar. KD och landets hemmafruar borde jubla över detta förslag till vårdnadsbidrag på steroider.

    Från ett rent egoistiskt perspektiv är det ju också mumma för oss i medelklassen. När barnen har flyttat ut så kan jag sälja villan, ta pengarna och flytta till något låglöneland där jag bor billigt och ägnar mina dagar åt att sitta på verandan och supa upp min svenska medborgarlön. Det ser jag fram emot. Bara inte alla andra kommer på samma idé, för då blir det inte mycket pengar kvar.

    SvaraRadera
  11. Fast jag ser basinkomst som ett sätt att få ett entreprenöriellt försprång. Det samhälle som skapar en riskpositiv miljö för företagande kommer att få ett stort försprång framför omvärlden.

    SvaraRadera
  12. Å andra sidan kanske du blir överraskad av att både Milton Friedman och Friedrich Hayek har pratat sig varma för just basinkomst (om än i varierande termer, Friedman använde t.ex. ordet "negativ inkomstskatt")?

    SvaraRadera
  13. Först om man skulle förbjuda produktivitetsförbättringar är full sysselsättning möjlig... och det är det nog ingen som vill. Vi står dessutom inför ett paradigmskifte där även allt fler white collar jobb kommer att automatiseras. Tycker nog medborgarlön är en sund och vettig idé.

    Vi har utan framgång hanterat en massarbetslöshet i 25 år och det är nog på tiden att inse att den inte är konjunkturellt betingad!

    SvaraRadera
  14. Micke:

    Du yrar igen. Lyssnade du ens på reportaget? Det var inte Ebere som var KPMLr, det var Hasse Karlsson - projektledare under valdebatten på SVT, den person som initierade det lögnaktiga reportaget om Ebere.

    Ebere fick steka hamburgare inte för att han var svart, utan pga att han utbildat sig till ett yrkeskategori där sammanlagt ett 50-tal personer arbetar i Sverige. Solpanels-ingenjör. Det finns ingen direkt efterfrågan på sådanan, dessutom ville inte Ebere resa/flytta utanför Sthlm. Detta förutom hans katastrofalt dåliga svenska. Ett tips innan man börjar grina om rasism är ju att lära sig språket, hade en engelsktalande väninna som gärna ville bo ett tag i Sthlm och jobba, hon sprang runt i drygt en månads tid och sökte jobb - allt från diskare till butiksbiträde. Hon fick inget jobb då hon inte kunde svenska...

    Sluta spela rasistkortet hela tiden, lär dig språket och förvänta dig inte att få en glassig anställning bara för att du har en utbildning - det måste alla invandrare få veta från dag ett att det är det som gäller i Sverige om man vill lyckas.

    Jag har blonda, svenskfödda vänner som är utbildade akademiker men som ändå saknar ett jobb som matchar deras utbildning. Eftersom vi har hög arbetslöshet. Pga av massinvandringen. Och det försöker KPMLr:aren på SVT vinkla till att det är "den strukturella rasismens" eller SDs fel. I en valdebatt i den "oberoende och fria" televisionen som alla ska vara med och betala. Folket ska finansiera sin egen hjärntvätt av revolutionära kommunistiska propagandamakare som jobbar som projektledare under en valdebatt. I den "oberoende" public service.

    Verkligen!?

    SvaraRadera
  15. et var inte Ebere som var KPMLr, det var Hasse Karlsson - projektledare under valdebatten på SVT, den person som initierade det lögnaktiga reportaget om Ebere.
    -------------------------------

    Bra då hade han delat er uppfattning om det mesta om det inte varit för att han inte längre är medlem i kommunistiska partiet som det heter sedan 2005.

    Att ditt inlägg fokuserade på att skita ner akademikern som stekte hamburgare visar ännu tydligare att du är nazist.

    SvaraRadera
  16. Micke:

    Jaaa Micke. Jag vill införa nazistisk språkundervisning för alla invandrare som tror att man kan komma undan adekvat utbildning och hårt arbete genom att slänga rassenazze-kortet omkring sig ideligen. och skita ner?!? Jag jämförde Eberes öde med en anekdotisk historia ur mitt eget liv som visar att det gäller samma regler för vita australiska tjejer som för svarta afrikanska män. Det är tydligen att skita ner? Nu får du f-n ge dig.

    Det kan ju inte vara bra för din självkänsla att konstant bevisa för omvärlden att du är så lågt begåvad Micke.

    Hasse Karlsson är inte längre ORDFÖRANDE i KPMLr, huruvida han fortfarande är MEDLEM är ju höljt i dunkel. Hasse ville ju inte ta avstånd från kommunismen iaf...
    Men med dina stalinist-kontakter kanske du vet mer än vad jag gör angående Hasses nuvarande status i den extrem-kommunistiska grupperingen.

    SvaraRadera
  17. Det finns inget parti som heter Kpml´r sedan 2005 och eftersom du och dina nazivänner refererar till ett medlemskap i Kpml´r så handlar det om något som gällt mellan 1970 och 2005.

    Som nazist förstår jag att du har svårt att öppet visa glädje över att Kpml´s arvtagare Kommunistiska partiet via sin nestor Jan Myrdal visar öppet stöd för Le Pen (er).

    Det förstår jag verkligen.

    SvaraRadera
  18. Vänta, så Amnexis drar det gamla, uttjatade och motbevisade "Invandrarna kommer hit och stjäl våra jobb" kortet?

    Trodde du var smartare än så...

    Nej, invandrare stjäl inte jobb. Det är bara de mest enfaldiga och outbildade som seriöst tror något sådant. Studie på studie har, både internationellt och i Sverige, visat att invandring istället ökar antalet tillgängliga jobb. Tvärt emot vad man kan tänkas tro, alltså.

    Men att kolla upp sådana fakta själv är ju uppenbarligen en för stor uppgift för dessa imbeciller.

    SDs politik bygger på desinformation, halvsanningar och myter. Det kan vem som helst som gräver lite på ytan se. Nog om det.

    -----

    Till ämnet; Jag tror att ett av kraven för att ha rätt till basinkomst är, att man faktiskt är bosatt i Sverige. Basinkomst kommer dock inte minska incitamentet för att jobba, då man kommer få aningen mindre än dagens studiemedel (8k eller så). Lever du på 8.000 kr eller under det, så kan du som individ överleva - men en familj kan orimligen överleva på en sådan inkomst.

    Sedan kommer det ju alltid finnas de som drar nytta av detta system på ett annat sätt än tänkt, men, det finns det å andra sidan i alla system.

    Jag vill ha mer fakta och information först om hur ett sådant system skulle påverka oss innan jag slutgiltigt bestämmer mig, men om man tar bort alla bidrag och istället ersätter det med basinkomst, så känns det som att det är genomförbart rent statsfinansiellt.

    SvaraRadera
  19. Vi har att välja vilket samhälle vi nu vill bygga för framtiden.

    Allt fler arbeten som tidigare utförts av människor utförs idag maskinellt. Ännu fler arbeten kommer i framtiden att uföras maskinellt.

    SÅ vad skall alla dessa människor göra som som blir utan ett "arbete"? Skall vi låta frukten av de tekniska landvinningarna komma bara en del till del, så de få blir rika bortom vad vi kan föreställa oss?

    Skall vi låta de "arbetslösa" ligga i rännstenen? Vad blir det för samhälle? Med en majoriteten av undersåtar och några få superrika?

    Då är det bättre för oss i folkflertalet att alla får ta del av teknikens landvinningar. Det är det "medborgarlön" handlar om.

    SvaraRadera
  20. Micke:

    Du förstår verkligen ingenting...

    Du är inte särskilt sexig när du är överpedantiskt och märker ord, samtidigt som du själv gör samma typer av misstag i stort sett i ALLA dina egna inlägg. Du kallar t.ex. SD för nazister trots att SD inte är NSDAP. Du vet precis vilka typer jag menar när jag skriver KPMLr. Sen om de nu bytt namn är jag inte så insatt i - eftersom jag INTE är nazist.

    Problemet är att det på SVT sitter en person med revolutionära kommunistiska åsikter och syr ihop valdebatterna, och gör det jävligt dåligt och partiskt med en tydlig bias mot SD (och andra som kan tänkas ifrågasätta massinvandringsdoktrinen).

    Det fattar du verkligen inte och kommer förmodligen aldrig att göra det heller, inte utan direkt neurologisk inverkan på köttslig nivå. Käka lite magisk svamp och träd ut/vakna upp ur den politiska neandertalaren som är din nuvarande mentala pyjamas.

    SvaraRadera
  21. Wertigon:

    Vad yrar du om nudå? Invandrare stjäl inte jobb, var skrev jag det? De ökar på antalet i gruppen arbetslösa och fungerar därmed som en lönedämpande faktor i samhällets lågstatusjobb. Förutom att arbetslösa invandrare ofta hamnar i kriminalitet osv så är ju inte det ett argument för att fortsätta med den ansvarslösa invandringspolitiken i Sverige. Lyssnade du inte på Reinfeldts tal i Lördags? Massinvandringen håller på att göra Sverige bankrutt.

    När den nya regeringen tillträder kommer det saknas pengar till nya bostäder för asylsökande samt en del del andra områden som är förknippade med mottagningen. Var ska du hämta de pengarna ifrån? 48 miljarder ska hostas upp på nåt sätt. Så vad vill du dra in på för något?

    Att wertigon hänvisar till en uttalad antiSD sida är inget jag blir imponerad av. Ungefär som att jag skulle hänvisa till Breiviks manifest i min kritik mot islamism...

    SvaraRadera
  22. Jag tittade närmare på Wertigons antiSD kampanj-sida "oss alla". En sida som Wertigon påstår innehåller "fakta". Den innehåller förutom en massa tafflig antiSD argumentationsträning en rapport som slår in öppna dörrar och pratar om hur många utländska dataspecialister som fått jobb på sistone. Orkade inte läsa mer efter den första frågan var så uppenbart ett slag i luften.

    De kommer fortfarande få jobb i SDs Sverige, vi kan dessutom ta emot många fler än de flyktingar vi taremot nu (ca 7% av det totala inflödet), men vad ska vi då göra med alla asylsökarna och anhöriginvandrarna? Majoriteten kommer ju inte i jobb förrns minst sju år eller LÄNGRE.

    De totala kostnaderna enbart för asylmottagandet till Sverige för 2015 uppgår till 27 miljarder kronor enligt Migrationsverket. Det kan ställas i relation till UNHCR:s totala budget som uppgår till omkring 37 miljarder kr för samma år, men att UNHCR med dessa pengar kan hjälpa 39 miljoner nödställda individer världen över...

    SvaraRadera
  23. @Amnexis: "Och iom att Reinfeldt tillsammans med MP plockat in över 800000 nya människor till Sverige som också ska vara med och dela på jobbkakan så blir det ju minusresultat i antalet som kommer i arbete. "

    Du säger indirekt alltså att invandrare kommer hit och "tar" våra jobb (äter på "jobbkakan"). Förnekar du alltså att det är du som skrev detta?

    "Att wertigon hänvisar till en uttalad antiSD sida är inget jag blir imponerad av."

    Nähä, och vad krävs då? Regeringens egna hemsida kanske? Nej just ja de är ju etablissemanget, klart man inte kan lyssna på det...

    Det är svårt att inte länka till en uttalad anti-SD sida, då de allra allra flesta rasist-kritiska sidorna även är mot SDs främlingsfientliga politik. Men om du kan du hitta en invandringspositiv sida som även inte är SD-kritisk får du gärna länka. Nog om det.

    SvaraRadera
  24. Och ja just det - visste du att runt 70% av alla utrikes födda har eftergymnasial utbildning? Så det är knappast tu tal om låglöneyrken...

    SvaraRadera
  25. Du vet precis vilka typer jag menar när jag skriver KPMLr.
    -----------------------------
    Jag vet att du behandlar fakta som Goebbles.

    Problemet är att det på SVT sitter en person med revolutionära kommunistiska åsikter och syr ihop valdebatterna,
    ---------------------------

    Jag vet att du behandlar fakta som Goebbles.

    SvaraRadera
  26. Wertigon:

    Ja, men det stämmer ju det jag säger. Det betyder inte nödvändigtvis att de "stjäl" jobben. Men har du 5st lediga jobb och 5st arbetslösa, och sen tillför ytterligare 5st arbetslösa men bara 2 nya jobb så blir det minus på kontot. Det får stå på ditt konto om du inte begriper enkel matematik.

    Kom gärna med siffror som presenteras på (åtminstone någorlunda) oberoende instanser. Presentera en länk med siffror från Migrationsverket, SCB eller liknande så har du mitt öra. En sida som presenteras som en anti-sd åtgärd är ju bara... partisk. SD hänvisar inte till artiklar på Avpixlat när de skriver sin budget t.ex.

    Efter F.R's presskonferens i Lördags så får nog Ullenhag revidera sin "myt"lista (på regeringens hemsida) då några av punkterna motsades av statsministerns på presskonferensen. Ser du verkligen inte sådana grejer? Är du så ideologiskt förblindad och mentalt bakbunden?

    En anmärkningsvärd omständighet är att Ullenhag använder regeringens webbplats för att lansera en partipolitisk kampanj av det här slaget, i stället för att detta sker på allianspartiernas egna och gemensamma webbsidor där den rimligen hör hemma. Detta är ett tilltag som Sverigedemokraterna nu anmäler till konstitutionsutskottet. Initiativet får också svidande kritik av statsvetaren Andreas Johansson Heinö som bl.a. anser att sidan är så tunn på fakta att den väcker fler frågor än den besvarar. Även debattsajten Newsmills redaktionschef, Sakine Madon kritiserar initiativet och kallar det Ullenhag ägnar sig åt för skönmålning. Ytterligare kritik kommer från de desillusionerade “miggornas” främste talesperson Merit Wager som undrar varför integrationsministern adderar äpplen och päron i fråga om vem som är flykting och citerar en migga som reder ut begreppen.

    http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/sd-ku-anmaeler-erik-ullenhag-foer-vilseledande-regeringshemsida-717092

    http://andreasjohanssonheino.blogspot.se/2011/12/missriktad-kampanj-mot-myter-om.html

    newsmill.se/artikel/2011/12/19/myter-om-invandring-kan-inte-bem-tas-med-sk-nm-lning

    http://meritwager.wordpress.com/2011/12/19/en-migga-anser-att-myterna-fran-s-k-ansvarigt-hall-maste-ifragasattas/

    http://meritwager.wordpress.com/2011/12/20/en-migga-ullenhag-maste-ha-missuppfattat-nagot/

    http://www.dagen.se/opinion/debatt/mer-an-en-myt-erik-ullenhag/

    Sen angående ditt sista påstående citerar jag regeringens hemsida: "Arbetsförmedlingens statistik visar att över 60 procent av de nyanlända flyktingarna och deras anhöriga högst har förgymnasial utbildning." http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/198141

    Lär dig någon gång också skillnaden mellan flykting, asylsökande och anhöriginvandrare.
    Det går knappt att diskutera om du inte känner till grundläggande och adekvat språkbruk.

    Ursäkta länkmattan men Pelle Wertigon är synnerligen dåligt påläst och anför argument som avfärdats för ca 2-3år sedan i migrationsdebatten.

    SvaraRadera
  27. Mickes kommentar får jag ta som intäkt på att jag har rätt... Man behöver bara lyssna på Granskning Sveriges reportage så blir allting kristallklart om man funderar över den prekära situation svensk ekonomi hamnat i.

    Precis som Dr Pangloss skrev tidigare; socialistiska länder blir till slut alltid utfattiga.

    SvaraRadera


  28. Nej statstiken visar att kommunistiska fascistiska och nazistiska länder nästan alltid blir utfattiga innan dom konverteras till demokratiska marknadsekonomier med växlande och och vänstermajoritet.

    SvaraRadera
  29. Amnexis: De argument jag använder är inte avfärdade med fakta och statistik, vilket är vad jag efterfrågar. Jag har hittat siffror som gång på gång visar att invandringen är net-positive, över hela internet.

    Du efterfrågar fakta, du kan ju börja på dessa sidor då:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Economic_impact_of_illegal_immigrants_in_the_United_States

    http://books.google.se/books?id=J-8p7sStJisC

    http://www.stationarywaves.com/2013/06/stationary-waves-and-immigration.html

    Socioekonomiskt är det således ganska uppenbart att invandringen är net-positive. Visst kostar invandringen pengar i form av statsbidrag, men samhället i helhet tjänar på invandringen.

    Därmed inte sagt att det inte finns utmaningar, för det finns det. Men de löser man inte av att stänga gränserna och ta bort bidragen för invandrarna, utan genom att effektivisera integrationsprocessen, minska utanförskapet och bygga bort bostadssegregeringen. Ty det är där vi har problemen!

    Slutligen, för att ta dina länkar:

    1. Rasistiskt parti säger att "JO DET ÄR SÅ" och är upprörda över att deras argument sågas jäms med fotknölarna. Eh jaha?

    2. Ok. Saklig kritik mot att kampanjen är kortfattad och inte hänvisar till fakta eller statistik. Vilket faktiskt är aningen sant. Gräver man dock runt på internet (vilket jag gjort ovan) så hittar man ganska snart stora, tunga undersökningar som backar upp Regeringens påståenden.

    3. Av någon anledning fungerar inte Newsmillsartikeln för mig

    4. Säger inget av substans alls, endast "Jag håller med".

    5. Säger absolut inget av substans alls, endast "Jag håller med".

    6. Säger absolut ingenting mer än att det finns en hel del islamska fundamentalister. Det är islam inte ensamma om att ha - du hittar ex. en massa kristna fundamentalister i det stora landet i Väst.

    Men nu har vi dragit alldeles för långt från ämnet, så nu får du ha en fortsatt fin Helg! :)

    SvaraRadera
  30. Om du är för skattesänkningar på arbete så är det logiskt att vara för basinkomst.
    Läs på om negativ inkomstskatt och se att det är ett enhetligt sätt att sänka skatten för låginkomsttagare och på så sätt göra dem MINDRE bidragsberoende än tidigare.

    Hjälper det om du kallar basinkomsten för ett skatteavdrag istället? Det var så Milton Friedman kallade det, skillnade är bara att Skatteverket kan betala ut till de med allra minst. Men det blir inte många personer, mest handlar det om att sänka skatten.

    SvaraRadera
  31. Wertigon:

    Är det Sandviken-rapporten du hänvisar till månne? Hittar man siffror som "gång på gång visar att invandringen är net-positive, över hela internet", kanske det inte är för mycket begärt med en länk som på ett opartiskt och vederhäftigt sätt kan styrka detta?

    En bok om Englands migrationspolitik 2008. Förutom att England har och har haft en betydligt restriktivare och ansvarsfullare invandringspolitik än Sverige, så har det hänt mycket i Englands attityd mot ekonomiska lycksökare den senaste tiden. Tydligen har man även där insett att massinvandring av analfabeter, tiggare och andra som tycker att västs bidrag är en form av Jizya, inte är gynnsamt för varken landets ekonomi eller sociala sammanhållning.

    Är wertigon på riktigt orolig för kristna fundamentalister i USA? Är de på väg att upprätta Guds diktatur där nu också eller?

    USAs immigrationslagar kan vi gärna kopiera. Ganska stor skillnad mot för hur det fungerar i Sverige. SD skulle betraktas som ett mesigt parti till vänster om Obama...

    Igen, SD kommer inte "stänga gränserna". Det kommer bli invandringsvolymer i paritet med våra grannländer, vilket också är nyckeln till det du, utan att utveckla eller närmare specificera, kallar "att effektivisera integrationsprocessen". (Vilket är precis vad alla tidigare politiker misslyckats så kapitalt med. Så där krävs en utförlig och genomtänkt plan. SD har en sådan.) Zulmay Afzali är f.d. regeringstjänsteman i Afghanistan, men lever idag i Sverige med flyktingstatus. Han är mycket kritisk mot Sveriges invandrings- och integrationspolitik:

    "Sverige behöver minska antalet invandrare som tas emot. Det finns ingen möjlighet att integrera så många människor och ta emot dem på ett bra sätt eller att ge dem bostäder, skolgång och jobb."

    "Däremot är det tyvärr flera av mina landsmän och andra som invandrat som bär hat och förakt i sina hjärtan mot svenskar och som inte vill anpassa sig och integreras i det land som gett dem möjligheter", skriver han och fortsätter:

    "Om de får sina pengar från Socialbyrån en dag för sent kallar de det rasism. När busschauffören ber dem visa sina biljetter är han rasist. Om läkaren inte ger dem de mediciner de vill ha så är läkaren rasist. Och så vidare."

    Han varnar också svenskarna för att fortsätta att stillatigande acceptera hur invandrare lättvindigt kallar dem för rasister.

    "Annars blir de gisslan i sitt eget land och föraktet för dem riskerar att växa hos asylinvandrade. De flesta är från sina hemländer vana vid att myndighetspersoner och lärare är auktoriteter, inte närmast självutplånande, vilket många av oss ofta möter här", skriver Zulmay Afzali i SvD.

    Hela världen kan inte räkna med svenskars redan sargade och väl-luggade plånböcker ska stå till deras förfogande utan krav på anpassning, skötsamhet, självförsörjning och kanske ett visst mått av tacksamhet. En tacksamhet som kanske kan visas genom att INTE spy ut sitt hat mot svenskar i SRs Sommarprogram, likt Athena Farroukzhad?!)

    Nu är jag färdig med denna diskussion. Ursäkta för OffTopic-urspårningen.

    SvaraRadera
  32. Och Amnexis missar helt köttet i de rapporter jag länkade till. Som väntat alltså. :)

    De rapporter jag länkade till visar klart och tydligt på att invandring, till och med när den sker illegalt, är en nettovinst för samhället som helhet.

    Amnexis visar därför med all önskvärd tydlighet att hans åsikter inte är baserade på fakta utan på fördomar och godtycklighet.

    Amnexis hyllar ett land vars immigrationspolitik har lett till att skyhöga 3.6% av hela landets befolkning vistas i landet illegalt, att jämföra med Sveriges på 0.3% till 0.5%? Att jämföra med Danmark som har skjutit i höjden till 0.10% de senaste åren (från 0.02%)?

    Siffrorna ljuger inte. Amnexis väljer dock att blunda för siffrorna och bevisen, trots att de är mitt framför ögonen på honom. Han ser ett chackbräde i färgerna vitt och svart och vägrar se de vita rutorna - endast de som är svarta.

    Därför är det inte värt att ödsla mer tid på honom.

    SvaraRadera
  33. Jag kan inte hålla mig, "BLUNDA FÖR SIFFRORNA"? Ursäkta mig men nu går det för långt.

    De totala kostnaderna enbart för asylmottagandet till Sverige för 2015 uppgår till 27 miljarder kronor enligt Migrationsverket. Det kan ställas i relation till UNHCR:s totala budget som uppgår till omkring 37 miljarder kr för samma år, men att UNHCR med dessa pengar kan hjälpa 39 miljoner nödställda individer världen över...

    Du mäter godhet i antal beviljade PUT i Sverige, SD mäter det i antal hjälpta människor. Wertigons devis är att det är bättre att hjälpa tusentals personer till en svensk levnadsstandard än det är att hjälpa miljontals människor att ö.h.t. överleva.

    De självutnämnda godhetsprofeterna förnekar sig icke. Och nej ödsla inte mer tid på mig nu, det blir bara mer och mer pinsamt tydligt hur okunnig du är. De fördelar som England haft av sin immigration hänger ju tydligt ihop med de restriktiva regler som omgärdar deras process för invandring. Dessutom kommer många invandrare till England ifrån deras gamla kolonier där det talas engelska och där det finns, iaf viss, förståelse för brittisk kultur. Du kan inte jämföra det med Sverige rakt av så där bara. Det är det som gör dig till en okunnig opportunist.

    Du är inte svart eller vit, du är skvatt galen.

    SvaraRadera
  34. Hallå, här var det ett par olika teman hopflätade. För att behandla ursprungstexten:
    Du håller med om kritiken, verkar det:

    " Det är tragiskt och ett fruktansvärt slöseri med mänskliga resurser."

    "Vad som krävs är avregleringar", en del vore ju bra, men rätt mycket har ju testas utan resultat.. Basinkomst är en jätteavreglering


    "regelförenklingar", absolut, inte bara den gigantiska förenkling som basinkomst innebär utan även andra typer, visst



    "skattesänkningar för alla med normala inkomster" trevligt för dom men int' blir det jobb för arbetslösa på det sättet -- mjo kanske om alla går ner i arbetstid pga skattesänkningen, men få verkar ha kommit på det. Man skitet i att ta så mycket övertid kanske...



    "och en stolthet i att vara självständig."

    Exakt! Vilket är skitsvårt att mobilisera när man jagas av myndigheterna för att söka jobb som inte finns, ta låtsasjobb där arbetsgivaren får betalt, mm mm i nuvarande systemet. Med basinkomst får man en mycket större reel självständighet, kan ta sej för saker utanför eller innanför arbetsmarknaden, starta eget mm utan att vara jagad av staten eller kommunen. Och tjänar man lite pengar får man behålla det mesta, utöver basinkomsten, ajjö till bidragsfällorna

    "Eftersom den arbetssökande måste söka ett visst antal arbeten varje månad för att kvalificera sig för ersättning, och sedan redovisa dessa för sin arbetsförmedlare, översköljs arbetsgivarna av irrelevanta ansökningar. Detta förfarande stjäl tid både från den arbetssökande och företaget som söker personal."

    Precis, vi har noterat detta! Meningslöst slavdriveri.

    SvaraRadera
  35. Hallå, här var det ett par olika teman hopflätade. För att behandla ursprungstexten:
    Du håller med om kritiken, verkar det:

    " Det är tragiskt och ett fruktansvärt slöseri med mänskliga resurser."

    "Vad som krävs är avregleringar", en del vore ju bra, men rätt mycket har ju testas utan resultat.. Basinkomst är en jätteavreglering


    "regelförenklingar", absolut, inte bara den gigantiska förenkling som basinkomst innebär utan även andra typer, visst



    "skattesänkningar för alla med normala inkomster" trevligt för dom men int' blir det jobb för arbetslösa på det sättet -- mjo kanske om alla går ner i arbetstid pga skattesänkningen, men få verkar ha kommit på det. Man skitet i att ta så mycket övertid kanske...



    "och en stolthet i att vara självständig."

    Exakt! Vilket är skitsvårt att mobilisera när man jagas av myndigheterna för att söka jobb som inte finns, ta låtsasjobb där arbetsgivaren får betalt, mm mm i nuvarande systemet. Med basinkomst får man en mycket större reel självständighet, kan ta sej för saker utanför eller innanför arbetsmarknaden, starta eget mm utan att vara jagad av staten eller kommunen. Och tjänar man lite pengar får man behålla det mesta, utöver basinkomsten, ajjö till bidragsfällorna

    "Eftersom den arbetssökande måste söka ett visst antal arbeten varje månad för att kvalificera sig för ersättning, och sedan redovisa dessa för sin arbetsförmedlare, översköljs arbetsgivarna av irrelevanta ansökningar. Detta förfarande stjäl tid både från den arbetssökande och företaget som söker personal."

    Precis, vi har noterat detta! Meningslöst slavdriveri.

    SvaraRadera
  36. "Jag har flera principiella invändningar emot en så kallad medborgarlön. En är att det är fel att få pengar utan minsta motprestation." Detta är det klassiska motargumentet. Här står du alltså på statens sida? Man måste bevisa sej på just det sätt som staten bestämmer. Att du skulle vilja bidra på ditt eget sätt anses omöjligt. Vilka prestationer räknas? Låta anställa sej hos en bosstyp för att syssla med något tveksamt shit, eller göra dataprogam och ge som opensource på nätet på eget bevåg, i kraft av basinkomst t.ex.


    "En annan handlar om synen på individens relation till staten."

    Beroende av det offentliga kommer vi nog alltid att vara, konsten är att göra det till en samarbetsform för oss själva i stället för en Storebror. Ömsesidig tillit som utopi.

    " Men jag ser inte riktigt vinsten i att ersätta jättemånga bidrag med jättemycket bidrag." Inte? Mindre administration, krångel och bosserier, begriplighet mm mm.

    "Vari finns incitamentet att bli självförsörjande om det trillar in så pass mycket pengar varje månad att det går runt ändå?" Det finns incitament som just rätten till självorganisering, mastery och purpose (enl forskning)


    "Vad säger att jag inte tar dessa pengar och reser till ett varmt och billigt land"

    Att man villkorar mantalsskrivning och vistelse i sverige för att få basinkomsten


    "Ett mer verkfullt sätt att göra människor mer självständiga - om det nu är målet - vore att fortsätta pressa ned skatterna",

    Varför och hur blir man självständigare av detta (skulle alltså gälla om man har jobb)? Man kan köpa lite mer -- och??

    "stegvis avskaffa barn- och bostadsbidragen" kan göras om man inför basinkomst. effekten annars? Tja, flera fattiga, eller?


    "samt göra inkomster under en viss nivå (exempelvis 10 000 kr) skattefria" ett litet, litet steg i rätt riktning, fortfarande bara för folk med jobb.


    "Det finns många effektiva sätt att tackla hög arbetslöshet"

    Vilka då?


    "och höga trösklar in på arbetsmarknaden". den värsta finns när man har dagens bidrag, som försvinner med samma belopp om man får ett litet jobb, det lönar sej at arbeta med basinkomst


    "Mer bidrag är inte ett av dem"

    Nej, inte dagens bidrag - basinkomst är liksom inte ett bidrag, det är en rättighet som tillkommer alla.

    Ja, så tycker jag, som jobbat med Basinkomst Stockholm ett tag nu, intressant att du noterat att liberaler börjar nosa på det hela, Milton friedman har inspirerat många. goda hälsningar

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.