tisdag 4 september 2012

Ett tåg ska vara ett tåg!

Jag börjar känna mig alltmer som en gammal grinig gubbe. Mycket har med förändringar i grundläggande service att göra.

Jag tyckte att det var utmärkt när Posten började lägga delar av sin service hos lokala matbutiker. Då blev det betydligt närmare. Men jag har aldrig riktigt våga lita på att personal på ICA eller Coop kan sköta posthanteringen på ett säkert sätt. När jag nyligen skulle skicka ett paket till Kina fick jag det bekräftat. Eftersom personen som råkade vara ansvarig just denna dag inte hade koll på att paket måste tulldeklareras blev paketet flera veckor försenat. Ingen visste vad som hänt med det innan det slutligen kom fram.

Sedan en tid tillbaka går det inte att köpa biljett ombord på SL:s bussar. Rånrisken angavs som orsak till att SL ville slippa kontakthanteringen. Det betyder att den som inte har ett Accesskort eller den utdöende remsan måste ordna biljett i någon av de automater som finns utställda i busskurer runt om i länet eller köpa en SMS-biljett i förväg. SL kräver således att resenären bättre planerar sin resa. För vana stockholmare går det väl an, men det är nog många turister som fått en liten chock när de inte kan köpa biljett ombord på bussen.

Nu går SJ samma väg. Köp din biljett innan du kliver ombord eller riskera böter. SJ tycker att det är "krångligt och tidsödande" att sälja biljetter. Nästa alla biljetter säljs visserligen före avresa. Men ändå. På ett tåg ska man fanimej kunna köpa en biljett! Om det nu är så krångligt att sälja biljetterna, vad är det då inte att gå runt och kolla att alla har giltigt färdbevis? Inför en spärr på tågstationerna som man måste passera, ungefär som i tunnelbanan, så kan SJ sparka sina konduktörer och spara pengar.

Men vi ska väl vara glada över att vi över huvud taget får äran att resa med SJ. Scener ur Peter Dalles Skenbart - en film om tåg dyker upp i huvudet. "Det är inte Gröna Lund det här! Smälla i dörrarna får ni göra hemma. Åk bil!" Ja, eftersom SJ:s tidtabeller mest är en illustration av bolagets fromma önskemål om när tågen kanske eventuellt avgår och kommer fram, är det nog alltfler som gör just det.

3 kommentarer:



  1. Om korporativisering av tjänster som vi är tvugna att använda oss av ska ge maximal utdelning för dom företag som för tillfället av staten getts ynnesten att skinna oss så måste också möjligheten att vinstmaximera var så stor som möjligt.

    Det är därför högern i Europa driver korporativism som ersättning för socialism.

    För att tjäna husse genom att skedmata honom med våra pengar.


    Det är det som är valfrihet och fri marknad.

    Det måste det nästan vara då jag inte sett Svenskt näringsliv och deras propagandakontor betala helsidesannonser till förmån för att vi ska göra oss av med skiten och införa faktisk fri marknad . Eller?

    SvaraRadera
  2. OffT: Micke är som vanligt efterbliven.



    OnT: SJ är en skam för Sverige!

    SvaraRadera
  3. Stockholmarna kan åtminstone vara glada över att slippa sundspendlarnas situation i Köpenhamn, där man är hänvisad till biljettautomater som endast tar danska mynt (men inga sedlar), eller SMS-biljett som kräver danskt abbonemang...

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.