onsdag 20 april 2011

Seden dit man kommer

Japaner dör som flugor, libyer får klusterbomber till middag av en galen diktator i solbrillor och i Syrien skjuter regimen med automatvapen på folk som begraver sina döda.

Och i lilla Sverige? Här upprörs folk över att Volvo har haft kvinnliga bilmodeller, (chē​mó, 车模) vid sin visning av nya Volvobilar i Shàng​hǎi​. Nu ska det förstås diskuteras jämställdhetsmål och "kvinnosyn" och ansvariga tvingas ta avstånd och säga usch och fy. Ibland blir man bara så jäkla trött på det här politiskt korrekta och präktiga moralistlandet!

Hur vore det om svenska moralister för ett ögonblick begrundade att multinationella företag faktiskt bör ta seden dit de kommer?

Saabs vårsalong den 8-10 april innehöll inga kvinnliga bilmodeller.
Men så var det inte så mycket drag heller.

3 kommentarer:

  1. Ja gud förbjude att vi tog tag i något som rör jämnställdhet/kvinnosyn/miljöfrågor/Idoljuryn/etc. innan vi löst världsfreden.
    Svårt att fokusera på mer än en sak i taget.

    SvaraRadera
  2. Ja, eller så har vi helt enkelt olika syn på vad som är relevant...

    SvaraRadera
  3. Bra att du tog upp det här. Om det nu är så att man säljer bilar i Shanghai och på andra ställen i världen med hjälp av kuttersmycken, så klart att Volvo skall anpassa sig till den sed som rådet i landet i fråga. Volvo är ett affärsdrivande företag och Östberg, som omnämns som "chefen för Volvokoncernens lastbilsverksamhet i Asien, vad är det för en mespropp? Har han verkligen hamnat på rätt plats här i livet? Är inte hans uppgift att se till så att Volvo säljer?
    Den här hysterin att alltid vara PK får man väl se till att den inte gäller för folket som har andra verksamhetsområden än Sverige. Det är redan för mycket änsligt sneglande åt det hållet som det är.

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.