Riksrevisionen sågar Sveriges klimatarbete och kallar åtgärderna för "kostsamma och verkningslösa". Ofta används väldigt trubbiga styrmedel när medborgarna ska förmås leva mer miljövänligt.
Detta är inte särskilt förvånande. Det har länge funnits en väldigt okritisk inställning till allt med prefixet "klimat". Därför har politikerna inte velat prioritera och noggrant utvärdera effekterna av enskilda åtgärder. Svensk politik har blivit ett slags tävlan i vem som kan kasta mest pengar på allt som ger intryck av att vara tydliga åtgärder mot fossila utsläpp. Även borgerliga partier är skyldiga till denna klimatkapplöpning.
Huruvida åtgärderna ger några reella effekter är mindre viktigt då det gäller att vinna en klimatalarmistisk opinion här och nu. Det långsiktiga arbetet har således plötsligt blivit väldigt kortsiktigt. Notan skickas som vanligt till alla skattebetalare.
Kritiken är befogad. Besluten har inte lett till den teknikutveckling av nya drivmedel som var syftet med satsningen. Tvärt om har den lett till att vi i Sverige har fortsatt satsa på stora bränsleslukande bilmodeller som om de körs på E85 drar ännu mer bränsle.
SvaraRaderaSamma gäller etanolbussar - de drar 60 % mer bränsle än en dieselbuss, men satsningen på etanolbussarna har hållit tillbaka satsningar på renare alternativ som biogas och framförallt el. El-bussar finns i 350 städer jorden runt, men bara i fyra ex (!) i Sverige.
Etanolsatsningen har gjort att teknikutvecklingen mot nya energisnålare alternativ i Sverige har stannat av och enbart inriktat sig på fortsattt användning av den gamla förbränningsmotortekniken - som man lyckats få ännu mer bränslekrävande genom att använda etanol.
Vad beror då detta på. En mycket stark etanollobby med direkta ingångar i regeringen är en starkt bidragande orsak:
http://miljoaktuellt.idg.se/2....
Men även de rödgröna måste ta åt sig kritiken - det var de som satte igång det hela och etanolskandalen i Norrland där tre socialdemokratiskt styrda kommuner riskerat sammanlagt 1,7 miljarder i etanolprojekt i bl.a. Tanzania och Mocambique där 170 milj. försvann och i Ungern och Polen med stora förluster. Läs artikelserien:
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.2501312-nya-miljoner-till-sekab-
Att skattebefria ett bränsle som höjer bränsleförbrukningen och hotar den biologiska mångfalden i Brasilien genom enorma monokulturella sockerrörsodlingar är befängt och här måste alla partier ta åt sig.
SvaraRadera