onsdag 9 mars 2011

Är det synd om plankare nu?

Genom att ta den förfärliga historien om Jesper Nilsson, som trakasserades av två poliser vid tunnelbanespärren vid Hornstull, som exempel på hur jobbigt och integritetskränkande det är med kontroller i tunnelbanan tror sig en plankare göra ett case mot hela avgiftssystemet i kollektivtrafiken. Det är förstås två skilda frågor. Att göra rätt för sig kan inte vara integritetskränkande.

Plankare bidrar inte bara till att biljettpriserna för att åka med SL stiger för alla som vill göra rätt för sig. Deras plankande är även ett slags kränkning. När jag passerar en spärr med mitt Accesskort och en person bredvid mig samtidigt hoppar över spärren och åker gratis räcker plankaren med den handlingen ett långt finger åt mig och alla andra som betalar och ser till att kollektivtrafiken går runt ekonomiskt. Tänk dig motsvarande situation i en mataffär. Du står i kön och väntar på att få betala flera hundra kronor för det du har lagt i kundvagnen när plötsligt någon kommer med lika mycket saker i sin vagn och bara går förbi kön och ut från affären. Utan att betala ett öre. Kassörskan tittar inte ens, hon är så van. Skulle det kännas OK?

Plankare är självömkande snyltare. Jag vill har fler kontroller, dryga böter för plankare och bättre spärrar som är svårare att ta sig förbi utan att göra rätt för sig. Det ska alltid löna sig att göra rätt för sig. Personer som vill snylta sig genom livet på andras bekostnad förtjänar bara förakt.

6 kommentarer:

  1. Håller i stort med dig, men frågan är om inte just passagen in och ut ur kollektivtrafiken skulle kunna underlättas. Genom att ta bort spärrarna helt och istället låta människor själva, via automater, få giltiga färdbevis slipper man denna ständiga kapprustning.

    Man skulle kunna satsa mer på kontroller i trafiken, och mindre på dessa spärrar som jag uppfattar som mest problematiska.

    SvaraRadera
  2. Spärrar med dörrar som öppnas åt sidan upplever jag inte som problematiska. Visst kan det bli köbildning ibland, men under rusningstrafik är det ingen höjdare att åka kollektivt hur man än beter sig. Det är trångt, helt enkelt. SL borde titta på hur tunnelbanan fungerar i andra delar av världen och ta det bästa från olika länder. Tunnelbanan i bl.a. Beijing och Guangzhou är föredömlig, både när det gäller spärrar och skyltning och tydlighet rent generellt. Men där är inte plankning ett bekymmer heller... Jag skulle vilja kunna ladda Accesskortet med en av mig bestämd summa pengar och sedan se vilken summa som återstår varje gång jag använder kortet, exempelvis.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte med dig här. Alltså, jag förespråkar inte gratis kollektivtrafik; det kanske fungerar med bussarna i Kiruna, men knappast i storstäderna. Rent marknadsekonomiskt så bör en tjänst som det finns efterfrågan på också tillåtas att tjäna pengar på denna tjänst. Men folk måste känna att priset är rimligt. När det gäller t.ex. mataffärer så finns valet att besöka lidl om ica anses för dyrt, som exempel. Någon konkurerande tunnelbana finns dock inte.

    Jag vägrar skriva under på att alla plankare är självömkande snyltare. Hade det varit en och annan hade jag köpt det, men det finns för många av dom. Häromdan åkte jag tunnelbana för första gången på veckor. Jag uppehöll mig bara i några minuter på stationen och hann ändå med att se en plankare. Det förekommer uppenabrligen hela tiden, trots nya spärrar. Spärrvakten är, som du själv nämnde, likgiltig inför det hela då han/hon ser det hela tiden. Jag menar att det finns en anledning till att det är så vanligt att de blivit likgiltiga.

    Klart att denna systematiska plankning har en anledning. Jag tror helt enkelt att priserna är för höga. Samma sak gäller i princip med mataffärerna som du nämner. Höj priset på bröd med 75% och snatterierna skulle skjuta i höjden och kassörskorna bli lika apatiska inför det som spärrvakterna. Många människor behöver tunnelbanan för att ta sig fram, och många människor har svårt att få ekonomin att gå ihop. För många av dessa människor är det nog också en principsak; de väljer ju att betala en massa pengar till planka.nu istället för till SL, så det är ju inte som att de är snåla.

    Nej, jag är övertygad om att SL borde sluta kasta pengar i sjön på dessa eviga "förbättrade" spärrar som ändå inte hindrar plankare och som dessutom tydligen klämmer fast och skadar gamla och barn om man ska tro klippet på nyheterna idag. En (måttlig) prissänkning skulle minska plankningen och därigenom finansiera sig själv.

    SvaraRadera
  4. Jag menar att planka är att snylta, således är en plankare en sorts snyltare. Sedan finns det säkert många olika anledningar till att folk plankar, allt från principfasta "vi vill ha gratis kollektivtrafik"-personer till sådana med små ekonomiska marginaler. Men att skylla på sin ekonomi håller ju inte heller. Har man rätt att TA det man inte har råd med?

    Under det rödgröna styret i Stockholm infördes som bekant enhetspris, 20 kr för alla resor. Det var ju kanon, billigt och bra. Kanske minskade plankningen också. Men SL gjorde storförluster, vilket var en starkt bidragande orsak till att den borgerliga majoriteten efter förrförra valet valde dagens zonsystem. Jag tycker också att det är för dyrt att åka med SL och skulle, som trafikant, gärna se lägre priser. Men jag plankar inte för det. Jag vill nog påstå att den grupp som av ekonomiska skäl MÅSTE planka för att ta sig till jobbet eller skolan är mycket, mycket liten. I de allra flesta fall är det en prioriteringsfråga. SL-kortet är helt enkelt en väldigt tråkig utgift.

    SvaraRadera
  5. Nej, det tycker inte jag heller. Jag menade det mer som en förklaring än som en ursäkt. Dvs varför vi har massplankning men inte masssnatteri. Jag tycker inte människor ska bryta mot lagen. Däremot tror jag du har fel angående det ekonomiska. 700 spänn varje månad är inte en oansenlig summa för någon som lever på marginalerna, även om det såklart oftast går att klara sig så kanske det t.ex. blir väl mycket nudlar och blodpudding.

    Poängen är hursomhelst att jag bara har helt olika syn på lösningar här. Du skriver: "Jag vill har fler kontroller, dryga böter för plankare och bättre spärrar som är svårare att ta sig förbi utan att göra rätt för sig." Samma resonemang applicerat på rättspolitiken skulle bli "fler poliser, fler kontroller, hårdare straff". Det ger Pehrson och Bodström vibbar. Resultatet blir bortslängda miljoner på spärrar som slår igen så fort och hårt att oskyldiga tydligen skadas, men att plankningen ändå fortsätter. Inte helt olik situatione med fildelning för övrigt: visst kan man säga att dom är tjuvar, men mer repression fungerar inte utan marknaden måste anpassa sig.

    De rödgröna är de rödgröna och överdrev i typisk "staten ska stå för allt"-stil. Prissänkningen behöver inte bli så dramatisk som under deras tid. Det minsta man kan begära är att SL tar pengarna som skulle gått till nya spärrar och mer kontroller och istället sänker priserna med motsvarande belopp. Bara för att se vad som händer. Jag är inte hundra på att jag har rätt; å funkar det inte så funkar det inte. Men jag tycker det vore värt av SL att pröva.

    SvaraRadera
  6. Du vet säkert att jag inte brukar skrika efter längre och hårdare straff. Har studenter råd att köpa SL-kort, om än till något rabatterat pris, bör även personer som arbetar eller har andra inkomster ha det. Det höga priset förblir en dålig ursäkt för att planka. Jag tror att det förmodligen är en minoritet som plankar av principiella skäl och en ännu mindre minoritet som gör det därför att de av ekonomiska skäl MÅSTE. Den stora gruppen tror jag gör det därför att det är så jäkla lätt.

    Men visst får SL sänka taxorna om de vill för min del. Skulle det minska gratisåkningen är det ju bara att applådera. Jag tror dock att det finns tillräckligt många som i dag har vant sig vid att inte betala och därför inte skulle göra det heller om det blev billigare att åka t-bana.

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.