tisdag 24 november 2009

God natt, Saab?

Saab gör fina bilar. Men ingen köper dem. Vad händer med företag vars produkterinte säljer? Jo, de går förr eller senare i konkurs, styckas upp eller genomgår i bästa fall en omfattande omstrukturering. I Saabs fall är det egentligen ett mirakel att konkursen inte kom för många år sedan.

Saab har endast gjort vinst något enstaka år sedan 1980-talet. Det säger sig självt att det inte är ett hälsosamt företag. Under alla år har företaget fortsatt att producera bilar som alltför få är intresserade av. Räddningen har varit en stor finansiär i ryggen, i detta fall gigantiska GM. När GM själva plötsligt stod vid ruinens brant, hade de av givna orsaker mycket litet intresse att behålla ett företag som bara genererat miljardförluster.

Det allra värsta är att kunderna helt förlorat förtroendet för företaget när affären dragit ut på tiden i vecka efter vecka, månad efter månad. Vem vågar punga ut med 250 000 för ett bilmärke vars framtid är så oerhört oviss? Konsekvensen är att nybilsförsäljningen har fortsatt nedåt, det säljs några hundra Saab-bilar i månaden i Sverige. Vilket är patetiskt lite.

Aftonbladets bilskribent Robert Collin är lite rolig. Han hävdar att detta var det bästa som kunde hända, att "Saab har aldrig varit bättre rustade" och att "framtiden ser ljus ut". Har han upptäckt något som vi andra inte sett?

Det troligaste alternativet är nedläggning. Ett annat, mindre troligt, alternativ är att GM behåller Saab. Om de nu är intresserade av fortsatta miljardförluster i framtiden. Möjligen skulle ett kinesiskt bolag kunna bli sista livlinan för Saab. Kinesiska Jílì är ju intresserat av Volvo och att hitta en köpare som pushar märket på den kinesiska bilmarknaden vore ett drömscenario. Men Volvo är ett företag med en bättre livslinje än Saab.

Det är nog över nu.

Fina bilar. Men någon ska köpa dem också.

2 kommentarer:

  1. Jo men så att, så vart det god natt.
    Det du med många fler inte verkar förstått är att GM plockat ut vinsterna i andra länder. Därför har de också kunnat investera och få stora skattereduktioner här i Sveige = nollat resultat i bokföringen.
    Det säger sig självt att om saab tillverkar delar som opel köper för 1000kr (tilv.kostn.) som sedan säljs tillbaka till saab för5-6000kr försvinner ju vinsterna åt fel håll. detta är ju inget som revisorer säger nej till, det är lagligt och de maximerar bara utdelningen till GM´s aktieägare.

    Nu är GM.sagan all och det verkar inte som det går stuprätt utför för Spyker med Saab, snarare tvärtom. Den nya 9-5:an klassar in och spöar Audi A6, och matchar BMW. Men Saaben kostar betydligt mindre med samma utrustning, ändå går bilarna ihop sig, och fabriken om de tillverkar 40-50.000 bilar totalt i dagsläget. Så varför kunde nte GM göra vinst när de tillverkade långt över 100.000 bilar? Eller är det så att G;-kritikerna har haft rätt hela tiden och alla ni andra är förda bakom ljuset precis som Collin säger.

    Det ska bli spännande att se kombiversionen, och sedan lär det smattra sabbbbbbbbbb med nya modeller facliftar och nya modeller.... en bra tid framöver...

    SvaraRadera

Håll en saklig ton. Personangrepp och inlägg ej relevanta för ämnet godkänns ej.