Chicagos borgmästare Richard Daley har varit i Beijing och åkt tunnelbana. Och amerikanen är uppenbarligen imponerad. Vi har mycket att lära, konstaterar Daley efter att ha åkt i Beijings supermoderna, fräscha och delvis helt nybyggda t-bana. Chicagos tunnelbanesystem är eftersatt och Daley vill se till att uppgradera det eftersom staden söker sommar-OS 2016.
Beijings tunnelbana är imponerande. Tydlig och enkel med färger och skyltar (det är i det närmaste omöjligt att åka fel). Ren och fräsch (du ser varken nedskräpning eller graffiti någonstans). Och luftkonditionerad, God bless. De lite äldre vagnarna har något som ser ut som gammaldags fläktar i taket, men de svalkar oerhört skönt i värmen. De nya vagnarna är även försedda med små bildskärmar med en instruktionsvideo om hur det nya biljettsystemet fungerar. Och så kostar det ingenting. 3 kronor enkel resa vart du än ska åka.
Om Chicago har mycket att lära av Beijings tunnelbana har Stockholm och SL ännu mer att lära. Men samtidigt är det väl bara att inse att mycket förmodligen inte skulle fungera här. Det skulle kosta för mycket. Det skulle bli nedklottrat/stulet/förstört. Så vi får väl den tunnelbana vi förtjänar.
"det är i det närmaste omöjligt att åka fel"
SvaraRaderaJag tror att du gravt underskattar människors dumhet :-)
Mycket möjligt. Men eftersom jag själv är en rätt virrig person var det en relevant jämförelse. Jag har åkt fel i Stockholm, jag har aldrig åkt fel under mina besök i Beijing.
SvaraRaderaDet måste helt klart ha hänt en hel del! Jag åkte tunnelbana i Beijing sommaren 2006 och den kändes ganska gammal och ouppdaterad. Gamla vagnar, dåligt informerat, varmt i tågen. Dock, helt, rent och klotterfritt (vem vågar klottra i en repressiv förtryckarregim?).
SvaraRaderaMen tunnelbanan har ju byggts ut kraftigt inför OS (och troligen också för att hantera den rent ut sagt löjliga bilsituationen i Beijing) så det är trevligt att höra att det blivit bättre!
En tbana vi annars kan lära från är Tokyos. Like clockwork!
Jodå, visst har det hänt en del. Framför allt mellan 2007 och 2008. Antalet linjer har gått från 2 till 7-8 stycken. Det var inte helt klart när jag lämnade Beijing i slutet av juni i år, men blev uppenbarligen färdigställt innan OS. Förstås. Det är helt klart så att myndigheterna vill att fler åker t-bana i stället för buss eller bil (att åka buss i Beijing kräver verkligen tålamod...). Därför har priset på en enkelbiljett i tuben också sänkts och ett modernt kortsystem införts.
SvaraRaderaTokyos tunnelbana har jag hört mycket gott om! Det kanske ska vara asiater för att fixa en bra t-bana... ;-)