tag:blogger.com,1999:blog-8736064421692916215.post3251779357129404716..comments2023-10-17T15:34:52.789+02:00Comments on Motpol 对立: (T)unnelbanekaosetHans Li Engnell http://www.blogger.com/profile/11350955805562225826noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8736064421692916215.post-54688055719407273542013-08-29T21:36:00.331+02:002013-08-29T21:36:00.331+02:00Problemet med klippkort är att det då blir svårt a...Problemet med klippkort är att det då blir svårt att fakturera SL för resan. Hur ska trafikoperatören kunna begära betalt av SL om det bara klipps på en remsa?<br /><br />Att ha enhetstaxa är sannolikt den enklaste lösningen, givet att man inte hittar något magiskt GPS/Blueray-kort som har koll på folk. Det kommer förstås att innebära att priserna för en kort resa höjs för att kompensera för de längre resorna.<br /><br />England har olika zoner för olika trafikslag. Det kräver visserligen att man läser av kortet vid tunnelbaneutgång och i de svenska tunnelbanorna skulle det leda till köer på många stationer då tunnlarna inte är dimensionerade för detta. <br /><br />Frågan är svår och beror alls icke på inkompetens som vår käre bloggare vill göra gällande. Men är man inte insatt i problematiken är det förstås alltid lätt att såga en funktion.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8736064421692916215.post-68116422357722941892013-08-28T20:59:46.495+02:002013-08-28T20:59:46.495+02:00Enhetstaxa alla gånger. Förenklar kontroller och b...Enhetstaxa alla gånger. Förenklar kontroller och byråkrati.<br /><br />JAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8736064421692916215.post-67378578373365367032013-08-28T20:57:09.606+02:002013-08-28T20:57:09.606+02:00Den enda lösningen för oss är klippkort med zontax...Den enda lösningen för oss är klippkort med zontaxa där destinationens antal hål klipps automatiskt i maskin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8736064421692916215.post-25393150553314880722013-08-27T07:18:30.466+02:002013-08-27T07:18:30.466+02:00Ja, systemet har precis som det i Stockholm spärra...Ja, systemet har precis som det i Stockholm spärrar vid både in- och utgång men kortet dras två gånger. Både vid in- och utgång kan du se hur mycket pengar du har kvar och vid utgång ser du också hur mycket som drogs för just den aktuella resan. Som turist i staden tyckte jag att det var ett överskådligt och smidigt system. På buss blir det dock lite krångligare, det ska erkännas.Hans Li Engnell https://www.blogger.com/profile/11350955805562225826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8736064421692916215.post-73152889297663193082013-08-26T21:22:09.341+02:002013-08-26T21:22:09.341+02:00Systemet förutsätter att man ska dra sitt kort vid...Systemet förutsätter att man ska dra sitt kort vid avgång, eller?<br /><br />Det känns ganska krångligt om du frågar mig, betydligt krångligare än att bara ange en standardsträcka. Särskilt om jag dessutom måste dra kortet när jag hoppar av buss, roslagsbana (som inte ens har spärrar) och spårvagn.<br /><br />Ett system måste vara optimerat att fungera väl i första hand för de som utnyttjar det. Men om vi ska vara kreativa vore det väl bättre att man drar sitt kort och att SL sen månadsfakturerar en enligt "billigast möjligt"-principen. Jag behöver då inte ens bekymra mig om taxor utan behöver endast betala en månatlig faktura, som aldrig kan bli högre än ett månadskort.Anonymousnoreply@blogger.com