GM lägger ned Saab. Det är det mest väntade och logiska beslutet sedan snurren kring Saab började.
Koenigsegg var aldrig en seriös intressent och när detta väl stod klart återstod i praktiken inga andra utvägar. Att lilla Spyker Cars kvarstod som enda intressent säger det mesta om hur hopplöst läget var. Sagan Saab är således all och det med all rätt. Ett företag som har förlorat 27 miljarder kronor under 2000-talet har inget existensberättigande.
Räkna med att oppositionen kommer att använda Saabs nedläggning för att kritisera regeringen för "passivitet" och hålla den ansvarig för att ha sänkt "svensk bilindustri". Saab har emellertid inte varit svenskägt på väldigt, väldigt länge. Det har varit ett privat företag som ägts av utländska företag och råkat ha en fabrik kvar i Sverige. Regeringen har således agerat helt rätt när den hållit hårt i skattebetalarnas pengar. Förhoppningsvis inser majoriteten av svenskarna detta.
4 kommentarer:
Frågan är varför regeringen presenterade ett "räddningspaket" på 28 miljarder om det aldrig var tänkt att det skulle användas.
Kom ihåg varvsstödet, 35 miljarder kr för att hålla varven under armarna i ca 10år och dom gick i konkurs ändå. Det hade varit lite billigare att ge varje varvsarbetare (32 000 personer) 10 miljoner var (mer än 30 Mil i dagens penningvärde) //Rune
Nej, det är GM som slaktat SAAB. Kinesiska Bejing Auto ville köpa SAAB och de hade pengarna också. Men de fick inte. GM ville inte sälja bort tekniken till Kina. Bejing fick köpa en del, den gamla tekniken i 9-3 och 9-5. Kinisernas problem är inte pengarna utan vad de får köpa.
BAIC var väl aldrig intresserade av att köpa hela Saab? De ville åt tekniken. Vad skulle de med ett förlusttyngt pyttelitet bilföretag till?
Skicka en kommentar